Te zien in Melkweg Expo t/m 21 april 2019

 

"Ik kan je één ding vertellen; als je halfnaakt in het Parool staat, roept dat behoorlijk wat reacties op. De opmerking die je dan het vaakst hoort: wel dapper hoor om je zo bloot te stellen. En dat iedereen zomaar je borsten kan zien; ik zou dat niet durven.

Nou, laat ik één ding ophelderen over dapper zijn en je blootstellen. Als je dagelijks worstelt met je lichaam en alle labels die daaraan kleven, zijn die twee begrippen onderdeel van je routine. Elke keer dat je naar een openbaar toilet gaat, ondanks alle boze blikken; ben je dapper. Elke keer dat je kleren moet kopen, ondanks dat de stukken die je wilt nooit passen, ben je dapper. En elke keer als je een officieel telefoontje beantwoordt, ondanks dat je pas na 5 keer verantwoorden dat jij het écht bent, geholpen wordt; is dapper. En als je überhaupt het gesprek over gender nog durft aan te gaan; ondanks dat je weet dat je het uiteindelijk alleen maar over je (gebrek aan een) piemel gaat hebben; ben je dapper."

Flip, fragment uit zijn speech op de opening van 'State of Identity', een expo van Milan Gies.

 

In ‘State of Identity’ brengt Milan jonge mensen in beeld die door een gendertransitie gaan. De geportretteerden bevinden zich in verschillende fases van hun transitie en geven zich—vaak voor het eerst— letterlijk en figuurlijk bloot voor de camera. Milan bouwt een nauwe band op met zijn modellen door ze gedurende een lange tijd te volgen. Zo legt hij in zijn foto’s het moeizame en vaak pijnlijke proces van de transitie vast. Hij creëert intieme, kwetsbare beelden die je niet snel loslaten. Het gaat in zijn werk niet over man of vrouw zijn, maar over de zoektocht van jongeren naar hun identiteit. Lees hier het artikel dat hierover verscheen in de Volkskrant.

Milan werd, tijdens de Portfolio Review Night voor alumni van de Fotoacademie, door verschillende reviewers voorgedragen voor een solo expositie in Melkweg Expo.

De expositie ‘State of Identity’ is geopend van 18 maart t/m 21 april 2019 in Melkweg Expo.

 

 

Fotografie: Simon Schoo