In 2009 studeerde Robin de Puy (1986) af aan de Fotoacademie én won ze de Photo Academy Award. Inmiddels verschijnen haar foto's in onder andere de Volkskrant, Marie Claire, Glamcult, Elle, het Parool en HP/De Tijd.
In 2013 werd ze genomineerd voor de SO (Selection of) en won ze de Nationale Portretprijs voor haar foto van de Vlaamse fotografe An-Sofie Kesteleyn die zij maakte voor de wetenschapsbijlage van De Volkskrant.

Robin de Puy, oud-student en portretfotograaf

"Ooit droomde ik ervan creatief met fotografie bezig te zijn"

Na een jaar op de Fotovakschool ben ik overgestapt naar de Fotoacademie. Ik dacht al heel wat te kunnen, maar kwam erachter dat ik juist nog heel veel te leren had. Vooral de werkbesprekingen wakkerden het competitiegevoel in mij aan. Voor mijn afstuderen ben ik gestopt met werken om me volledig op fotografie te richten. Toen ben ik ook al met opdrachten begonnen. Ik kreeg steeds meer werk. Nu fotografeer ik o.a. voor: Quote, HP de Tijd, Elle en Living. Sindsdien ben ik fulltime fotograaf en dus ook ondernemer. Ooit droomde ik ervan creatief met fotografie bezig te zijn, nu doe ik het elke dag.

Jansje Klazinga, ex-student en illustratief fotograaf

"Ik wilde vooral iets doen waar ik ook gelukkig van word"

Ik wilde vooral iets doen waar ik ook gelukkig van werd. Nu werk ik als freelance reclamefotograaf voor o.a. Philips en Wrangler. Het is een apart wereldje waar het helpt als je niet alleen technisch goed bent, maar ook sociaal je mannetje staat. Vooral als je voor bekendere merken werkt, komt er meer bij kijken dan alleen die foto schieten. Mijn inspiratie haal ik vooral uit films van regisseurs zoals David Lynch en uit ander fotowerk. Wat ik belangrijk vind is een goede balans tussen commercieel werk en mijn vrije werk, in de reclame kan ik dat goed combineren.

Brenda de Vries, ex-student en reclamefotograaf

"Het geeft een enorme kick om jezelf in de krant te zien"

In het laatste jaar ging ik al op pad om foto's voor de krant te maken. De eerste paar keer lukt het nog niet maar dan komt het langzaam op gang. Toen ik eindexamen deed had ik al veel gepubliceerd werk. Na m'n studie kon ik zes maanden stage lopen bij Het Parool. Meteen vijf, zes dingen op een dag, om acht uur beginnen en door tot 's avonds laat. Het geeft een enorme kick om jezelf in de krant te zien.

Na mijn stage kreeg ik een contract, stuurde ik foto's voor de Zilveren Camera in en won ik de 1e prijs in de categorie dagelijks leven' en de Canon prijs voor meestbelovende persfotograaf.

Mark van der Zouw, ex-student en journalistiek fotograaf

"Kostbare technische en inhoudelijke opleidingen"

De Fotoacademie is een fotografie-instituut met een grote waaier van kostbare technische en inhoudelijke opleidingen die het grote gat vullen dat veel kunstacademies hebben laten vallen en een uitkomst voor veel mensen die tot de ontdekking komen dat fotografie hun lust en hun leven is.

Erwin Olaf, fotograaf

"Een droom werd werkelijkheid"

Direct aansluitend aan de academie kon ik bij het ANP terecht. Daarna kreeg ik opdrachten van Trouw en De Volkskrant. Sinds ik bij de Zilveren Camera de Canon prijs had gewonnen werk ik ook regelmatig voor de Nieuwe Revu: een droom werd werkelijkheid.

 

Koen Verheijden, ex-student en journalistiek fotograaf

"De Fotoacademie is mijn tweede huis"

"De Fotoacademie is mijn tweede huis. Ik ben er heel vaak en voel me er helemaal thuis. Dat er op de Academie bijna alleen maar over fotografie wordt gesproken, is voor een buitenstaander misschien saai of vervelend, maar ik geniet ervan. Met twee verschillende studenten over dezelfde opdracht praten, levert twee heel verschillende gesprekken op. Dat verveelt me nooit en ik zou dat contact niet willen missen."

Vesna Vidakovic, docent en fotograaf

Documentair fotograaf Marieke van der Velden (1974) wist zeker dat ze fotograaf zou worden toen ze op vijftienjarige leeftijd een oude doka van haar oom kreeg en haar eigen prints begon af te drukken. In 2000 studeerde ze af aan de Fotoacademie in Amsterdam.
Inmiddels heeft ze een indrukwekkend CV; ze ging al meer dan 25 keer op pad voor organisaties als UNICEF, CARE International, Aids Fonds en AMREF Flying Doctors, voornamelijk voor projecten en campagnes in Afrika en het Midden-Oosten. In 2007 nam ze deel aan de jaarlijkse Joop Swart Masterclass van World Press Photo. Haar serie zwembaden won in 2011 de 3de prijs bij de Zilveren Camera en in 2012 won ze de PANL-award met 'Baghdad Today'. Die zelfde serie won in 2013 de 1e prijs bij de Zilveren Camera. Daarnaast werd 'Baghdad Today' ook genomineerd voor de long list van de Dutch Doc Awards en gepubliceerd op Lens Blog van de New York Times.

Marieke van der Velden, oud-student en documentair fotograaf

"De Fotoacademie is een bijzonder inspirerende omgeving"

Ik heb als gastdocent colleges mogen geven over 'fotografie en art direction'. Daar kwamen later nog eens eindbeoordelingen bij. En ik moet zeggen; dat viel bepaald niet tegen! Sterker nog, voor (jong) fototalent moet de Fotoacademie wel een bijzonder inspirerende omgeving zijn.

 

Mart Boudestein, creative director en fotograaf

"Hier wil ik zijn, hier wil ik studeren!"

"Toen ik de Fotoacademie binnenstapte wist ik het meteen: hier wil ik zijn, hier wil ik studeren! De sfeer is prettig, de mensen zijn vriendelijk en iedereen staat klaar om je te helpen. De opdrachten van de basisopleiding vind ik echt spannend; je leert op een heel andere manier kijken. Ik kan haast niet wachten om aan het eerste jaar te gaan beginnen."

Janneke Reuver, oud-student Basisopleiding fotografie

"De Fotoacademie is een gezaghebbende foto-opleiding"

Wat alle studenten van de academie die bij De Volkskrant stage lopen gemeen hebben, is een professionele instelling en een tomeloze inzet. Misschien hebben niet alle studenten de potentie om door te breken in het vakgebied. Maar de opleiding lukt het uitstekend om het aanwezige talent aan de oppervlakte te brengen.

Arno Haijtema, kunstredacteur Volkskrant

"Een foto maken is teamwork"

Direct na mijn studie haalde ik opdrachten binnen van KLM Cargo en RTL 4. Met opdrachten in je map gaat het vrij makkelijk verder: voor UNICEF naar Bangladesh voor een reportage over kinderarbeid, voor een kalender van Heineken naar Mallorca en Rio de Janeiro.

Ik heb geen moment spijt gehad van mijn keuze voor reclame fotografie. Het is hard werken maar je verdient er ook het geld mee om vrij werk te kunnen maken.
Na m'n eindexamen won ik een prijs in de categorie 'portret' van PANL en een portretserie van bosjesmannen leverde een Merit Award op bij de AOP in Londen. En dat opent deuren. Wil je bij de top horen dan moet je er vol voor gaan, zes, zeven dagen per week. Ik probeer altijd mijn opdrachtgevers te verrassen. Zo onderscheid je je. Het is ook essentieel om goede mensen om je heen te hebben, een foto maken is teamwork.

Erik Hijweege, ex-student en reclame- en portretfotograaf

"Op het podium stond ik naast tien van mijn eigen, vroegere studenten"

"Op het podium stond ik naast tien van mijn eigen, vroegere studenten. Allemaal in de prijzen gevallen, óók eerste prijzen, en allemaal met erg goed werk. Dat geeft mij, als docent, een heel tevreden gevoel."

Dit zei Joost van den Broek toen hij in 2008 voor de tweede maal bij de Zilveren Camera werd uitgeroepen tot Fotojournalist van het Jaar.

Joost van den Broek, docent en journalistiek fotograaf

"Alle apparatuur staat hier zomaar voor je klaar"

Ik keek mijn ogen uit: alle apparatuur waar je in de vakbladen over leest staat hier zomaar voor je klaar: camera's met digitale achterwanden, flitsers met softboxen en paraplu's, opnametafels en toen ik naar achteren liep kwam ik in een aparte viasagieruimte waar net een paar modellen opgemaakt werden. Nu ik een paar maanden bezig ben kom ik er wel achter dat die apparatuur weliswaar belangrijk is, maar dat de inhoud van je foto's nog veel belangrijker is. Ik heb echt wel moeten wennen, dat een foto niet op 'mooi' wordt beoordeeld, maar op zeggingskracht en beeldcommunicatie."

Arno Vink, eerstejaarsstudent

Portretfotograaf Ernst Coppejans studeerde in 2009, na een carrière als product ontwerper, af aan de Fotoacademie in Amsterdam. In dat zelfde jaar ontving hij bij de Photo Academy Award al verschillende prijzen en nominaties voor zijn afstudeerproject 'Pretty Masculine', een serie portretten van gay mannen met baarden. Met zijn daaropvolgende serie 'Mr. Loverlover', portretten van mannelijke prostituees in hun werkkamer, won hij de De Fotoprijs 2011. Ernst werkt in opdracht voor verschillende reclamebureau's, tijdschriften, kranten en weekendbijlages zoals PS van Het Parool.

Ernst Coppejans, oud-student en portretfotograaf

"Kritiek en complimenten van anderen heb je zeker nodig"

Al snel ben ik naast mijn studie ook in de fotografie gaan werken. Eerst bij een stock-fotografie bureau, toen bij een fotozaak. Ik merkte dat mijn kracht ligt in lifestyle beelden. Ik maak ook portetten en modereportages, maar probeer het altijd eigentijds en eigen te maken. Tijdens mijn stage bij Marcel van der Vlugt heb ik veel geleerd, hij is topfotograaf en een wandelende bibliotheek. Na mijn studie miste ik het praten over fotografie en je eigen werk. Ondertussen ben ik aangesloten bij PAR31, een agentschap waar ik die discussie weer terug heb gevonden. Kritiek en complimenten van andere fotografen heb je zeker in het begin nog nodig.

Ivo Hofstee, ex-student en lifestyle- en modefotograaf

"De academie was voor mij een ontdekkingsreis"

"De academie was voor mij een ontdekkingsreis. Samen met mijn medestudenten die allemaal weer iets anders deden: food, documentair reclame, portret. Tijdens mijn studie heb ik bij een vaklab gewerkt en daar leer je allerlei fotografen kennen. Toen had ik het geluk bij Paul Bellaart te mogen assisteren. En nu werk ik zelfstandig bij hetzelfde agentschap."

 

Jo van den Assem, ex-student en modefotograaf

"Op de academie heb ik niet alleen geleerd te fotograferen"

De dag na de opening van de eindexamenexpositie belde zowel NRC als Het Parool. Ze hadden interesse in mijn portretserie 'Europese Nieuwe'. Voor mijn afstudeerproject had ik al foto's gemaakt in 5 verschillende landen die bij Europa gevoegd werden. In opdracht van NRC M heb ik toen nog 5 landen bezocht. Het feit dat ik alleen reisde en een behoorlijk ouderwets ogende camera met polaroid 55 film gebruikte maakte het leggen van contacten makkelijk. Ik kon direct een foto geven en zelf het negatief houden.

Vervolgens won de serie de 1e prijs bij de Zilveren Camera en werd hij geëxposeerd in de Amsterdamse Melkweg Galerie en dat allemaal binnen een jaar tijd.
Op de academie heb ik niet alleen geleerd te fotograferen, maar vooral mijn hart te volgen, wellicht dat dat het succes van mijn werk verklaart.

Steven Snoep, ex-student en portretfotograaf

"Ik wil dat mijn foto's een verhaal vertellen"

Ik wil dat mijn foto's een verhaal vertellen en meer dan alleen maar mooi zijn. Hoewel ik 'traditioneel' ben begonnen, werk ik al geruime tijd digitaal. In de journalistieke wereld is dat de standaard. Wat ik bij het Parool geleerd heb, is samenwerken met journalisten. Tekst en beeld kunnen elkaar echt versterken. Zodra een onderwerp dicht bij mijn eigen interesse ligt, dan wordt het voor mij pas echt boeiend.

Caro Bonink, oud-student, documentair en portretfotograaf

Carla Kogelman is al ruim 25 jaar werkzaam in de theaterwereld en studeerde eind 2011 af aan de Fotoacademie in Amsterdam in de richting ‘reportage, documentair en portret’. Haar zwart-wit portretten zijn een illustratie van het dagelijks leven en hebben te maken met opgroeien, emotie en hoe mensen in het leven staan.
In 2012 maakt Carla in opdracht van het internationale jeugdtheaterfestival Szene Bunte Wähne in Oostenrijk de documentaire serie ‘ich bin Waldviertel’ over de plattelandsregio tussen Wenen en Tsjechië. Hier belandt ze in een dorpje met 170 inwoners en volgt ze het dagelijks leven en het opgroeien van de twee zusjes Hannah en Alena. Hieruit ontstond de nog altijd groeiende fotoserie ‘ich bin Waldviertel’.
Begin 2014 ontvangt ze voor deze reportage de 1e prijs in de categorie 'Observed Portrait' bij de internationale fotowedstrijd World Press Photo. In het voorjaar van 2013 won Carla Selection of Dutch Photography (SO) 2013, de nieuwe fotografiewedstrijd van PANL. De jury beschreef haar werk als ‘Het Hedendaagse Leven op een tijdloze manier in beeld gebracht’. In 2012 ontvangt ze de eerste prijs bij de Zilveren Camera (categorie ‘kunst, cultuur en entertainment’) en vallen maar liefst drie van haar series in de prijzen bij de PANL Awards.

Carla Kogelman, oud-student en documentair fotograaf

Testimonials

Nieuwsgierig wat onze oud-studenten, topfotografen en zeer gewaardeerde collega's vinden van de Fotoacademie?

Bekijk hier de testimonials

Updates

Benieuwd naar het laatste nieuws en ontwikkelingen over de Fotoacademie?

Lees verder

Events

Benieuwd naar de aankomende Open Dagen, informatieavonden en andere evenementen?

Lees verder
Bezoek de Open Dag!