Specialisatie: autonoom

Te bereiken via: marjoleinvanveen@fotoacademie.nl

Kun je jezelf voorstellen?

Mijn naam is Marjolein van Veen. Ik ben beeldmaker en help graag anderen om hun weg hierin te vinden. In 2007 heb ik zelf de Fotoacademie afgerond. Eerst verschillende fotografen geassisteerd bij opdrachtwerk of persoonlijke projecten en vervolgens gestart als zelfstandig fotograaf. Waar ik voorheen veel in opdracht werkte maak ik nu vooral autonoom werk. Ik heb een kleine studio in Amsterdam waar vanuit ik werk.

Wanneer is bij jou de liefde voor fotografie ontstaan?

Terugkijkend is mijn liefde voor fotografie op jonge leeftijd al ontstaan. In mijn schooltas zat standaard een kleine compact camera. Het was toen niet veel meer dan vastleggen wat ik om me heen zag. Een camera met manuele instellingen heb ik pas veel later ontdekt. Deze ontdekking was mijn startpunt om mijn eigen beeld te gaan maken.

Hoe lang werk je als mentor op de fotoacademie?

Dat is best alweer een tijd. In 2009/2010 ben ik op de zaterdagochtenden gestart met het mentoren. Inmiddels dus alweer ruim 10 jaar, nog steeds doe ik dit met ontzettend veel plezier.

Welke student of project is je altijd bijgebleven?

Vele! Iedere student is uniek en ieder project heeft zijn eigen impact.

Waar let je op bij het beoordelen van foto’s?

Mijn eerste vraag bij het bespreken van standaardopdrachten en vrij werk is vrijwel altijd: Wat wil je vertellen? Wat is je concept? Wat de student met het beeld wil overbrengen, is het uitgangspunt. Het project/de serie moet het ‘verhaal’ van de student zijn, niet het mijne. Samen bekijk ik met de student welke beelden relevant zijn. Welke beelden (inhoudelijk, technisch, vorm en overlappingen) laat je weg? Welke beelden ontbreken? Er zijn meerdere wegen. Ik ondersteun de student om de juiste keuzes te kunnen maken. De uiteindelijke keuze ligt bij de student.

Welk advies zou je studenten willen meegeven?

Blijf bij jezelf! Onderzoek! Durf! Experimenteer!

Wat vind je het leukste aan mentor zijn?

Sowieso de afwisseling van de praktijkbegeleiding in de studio tot de één op één gesprekken.
De drijfveren van het creatieve proces zijn heel persoonlijk. Ik ben er om de student handvatten aan te reiken. Ik help studenten zelf kritisch naar het eigen werk te kijken. Te stimuleren om het werk te maken wat de student echt wil. Iedere student heeft zijn eigen leerproces en ik ondersteun de student hierin. Het is en blijft bijzonder om een student te mogen begeleiden in deze ontwikkeling.

Werk je op dit moment aan een persoonlijk project en zo ja kan je daar iets over vertellen?

Momenteel heb ik de bevoorrechte positie om weer meer aandacht aan mijn persoonlijke project te kunnen geven en hier verder aan te werken. Het thema Geluk is het thema wat ik aan het onderzoeken ben. Mijn visie is dat geluk dichtbij is. Het ‘kleine’ geluk wat er altijd is. Het manifesteert zich overal om je heen je hoeft alleen maar goed om te letten. In deelprojecten onderzoek ik dit thema.