Logo Fotoacademie
ENGLogin studenten
Direct inschrijven

Adresgegevens

Bezoek- en postadres: Sarphatistraat 35, 1018 EV Amsterdam

Algemeen telefoonnummer: +31 (0)20 530 9260

Mentoren telefoonnummer: +31 (0)20 530 9266

Algemeen e-mailadres: info@fotoacademie.nl

Studentenadministratie: administratie@fotoacademie.nl

Als je medewerkers direct wilt e-mailen: team Fotoacademie

Afmelden bij afwezigheid

Je aan-/afwezigheid wordt per les geregistreerd op de presentielijst door de docent. Indien je afwezig bent vernemen wij dit graag zo spoedig mogelijk. Je kunt hiervoor de studentenadministratie inlichten via het algemene telefoonnummer van maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00 uur. Buiten deze uren om kun je je afwezigheid melden via de mentorenlijn. 

 

 

Agenda's

In de algemene jaarplanning 2019 kun je zien wanneer de onderwijsvrije perioden zijn, wanneer de decaan avondspreekuur heeft, etc. Kijk hier voor het mentorenrooster.

Beoordelingsinformatie: rooster

Op de pagina ‘beoordelingsinformatie’ wordt uiterlijk twee weken voor aanvang van de (herkansings)beoordelingen het rooster geplaatst.

Beoordelingen: inzicht in voortgang

Beoordelingsmomenten zijn zowel voor jou als de voor opleiding belangrijke momenten om vast te kunnen stellen hoe je je het afgelopen semester hebt ontwikkeld. Het is daarom zaak om altijd werk te laten beoordelen op officiële (tussen)beoordelingen, ongeacht of je nu alles af hebt en/of op het niveau hebt afgeleverd zoals jij het voor ogen had. Aan de hand van de verkregen feedback weet je immers op welke punten je al op de goede weg bent en waar je meer aandacht aan moet besteden. Onder jouw persoonlijke account in KLIK kun je jouw digitale beoordelingsoverzicht vinden.

Bijwerken kennis kunstgeschiedenis

Soms is het fijn om even jouw kennis over kunstgeschiedenis op te frissen met deze naslagwerken:

  • Naomi Rosenblum, 'A World History of Photography’
  • H.W.Janson, 'World History of Art'
  • E.H. Gombrich, 'Eeuwige Schoonheid’
  • BBC documentaire: ‘The genius of Photography’

Digitaal prikbord (Facebook groep)

Via Facebook kun je het Digitale Prikbord van de Fotoacademie vinden waar opdrachten gepost worden van externen. Deze opdrachten kunnen je helpen in het opdoen van praktijkervaring of het vergroten van jouw professionele netwerk. Daarnaast vind je hier interessante mededelingen over studiereizen, tentoonstellingen en lezingen. Let op: deze groep is een besloten groep. Stuur een verzoek via Facebook om toegang te krijgen.

Docenten (onderwijzend team)

Bij de Fotoacademie krijg je les van docenten die midden in de beroepspraktijk staan: ze vormen samen met de mentoren het hart van de Fotoacademie. Alle docenten werken ook als fotograaf zodat de lessen altijd actueel en aan de dagelijkse praktijk getoetst zijn. Na de eerste fase van de opleiding kom je aanvullend gast- en workshopdocenten tegen die je specifieke praktijkkennis en nieuwe inzichten bieden. Via KLIK kun je de e-mailadressen van docenten vinden. 

Geen koffie (of thee)

Het is niet toegestaan om koffie of thee mee te nemen naar leslokalen of studio’s omdat we willen voorkomen dat jouw foto’s en/of apparatuur (onherstelbaar) beschadigd raken.

Kluisjes

Beneden, naast lokaal 2, in het souterrain bevinden zich kluisjes voor studenten. Het gebruik van een kluisje werkt heel simpel maar uiteraard zijn er een aantal spelregels aan verbonden, en wel de volgende:

  • de lockers zijn te gebruiken tussen 09.00 en 23.00 uur;
  • het is niet toegestaan spullen langer dan 1 dag in een locker te bewaren;
  • het bewaren van drank en/of etenswaren in de lockers is niet toegestaan; 
  • de directie heeft bij het vermoeden van misbruik het recht de locker te openen;
  • bij verlies van een sleutel wordt € 10,- in rekening gebracht.

Lesopdrachten (opleidingsmap)

Alle lesopdrachten zijn te downloaden vanuit KLIK. Het is aan te raden om de opdrachten mee te nemen naar de lessen zodat je aantekeningen kunt maken als de docent een toelichting geeft op de opdrachten, of tips geeft over de aanpak ervan.

Materiaal (basis)

Om goed beslagen ten ijs te komen bij de start van het opleidingsprogramma, kun je via de pagina: benodigde apparatuur en software bekijken welk materiaal je nodig hebt. 

Medewerkers (ondersteunend team)

Tijdens de opleiding spreek je natuurlijk regelmatig met docenten en mentoren. Maar bij wie kun je terecht met financiële vragen? Of zoek je contact met een specifieke afdeling of persoon?

Mentoren (onderwijzend team)

Onze mentoren zijn in de praktijk werkzame fotografen en specialisten, die dagelijks beschikbaar zijn voor onze studenten als ondersteuning van de studie, voor individuele begeleiding en om training te geven in onze digitale werkplaatsen en studio's. Regelmatig geven mentoren ook gespecialiseerde workshops.

De Fotoacademie heeft tien mentoren in dienst die alle opdrachten kunnen bespreken en hier feedback op kunnen geven. Je kunt via KLIK het mentorenrooster inzien.

Onze mentoren:

Arie de Leeuw

Eva van Ooijen

Marjolein van Veen

Menno Bartelse

Monique Baan

Nicole Segers

Liselotte Schuppers

Paul Vos

Robert van der Molen

  • aanvullende specialisatie: (autonoom) portret, interieur, documentair
  • e-mail: photography@home.nl

Mentoren zijn voor elke student beschikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 10:00 en 22:00 uur. Op zaterdag kunnen mentoren benaderd worden tot 16:00 uur. Je kunt binnen komen lopen of een afspraak maken met een mentor. Maar als je een korte vraag hebt, dan kun je ook bellen met de Mentorenlijn: 020 - 530 92 66 op de volgende momenten:

  • maandag tot en met vrijdag: 10.00 - 22.00 uur
    zaterdag: 11.00 - 16.00 uur

Ondersteuning beeldbewerking en audiovisueel

Gerwald Radsma is de digitale mentor die je leert hoe je foto’s kunt (na)bewerken. Daarnaast kan hij ondersteuning bieden bij printproblemen en geeft hij bijles Photoshop, animatie en overige multimedia. Elke week (op wisselende dagen) kun je met hem tussen 11:15 en 17:00 een afspraak maken. Hoe? Door bij de balie (begane grond) naam en telefoonnummer in zijn map achter te laten, of via de mentorenlijn een afspraak in te plannen (020 - 530 9266).

Eva Sjerps is de audiovisuele mentor.

Online reserveren

Het reserveren van studio’s, werkplaatsen of uitleenapparatuur gaat via onze digitale studieportal KLIK. Maar lukt het je niet een reservering te maken of heb je vragen over de reservering zelf, dan kun je bellen naar de Mentorenlijn: 020 - 530 92 66. De mentoren zijn telefonisch bereikbaar op:

maandag tot en met vrijdag:  10.00 - 22.00 uur
zaterdag: 11.00 - 16.00 uur

Plattegrond van studio’s 1, 2 en 3

plattegrond studio 1, 2 en 3

Roken

Graag willen we je erop wijzen dat de patio (op kelderniveau) de plek is om een rookpauze te nemen. Het is niet toegestaan om te roken voor de entree. Alvast bedankt voor je medewerking! Overigens is de patio eenvoudig te bereiken. Loop de trap af, ga linksom door de hal en je bent er.

Studentenpas

Zodra de lesgroepen van start zijn gegaan, worden alle gegevens nog een keer gecontroleerd voordat de studentenpassen worden aangevraagd. Na de aanvraag duurt het ongeveer twee weken voordat de pas klaar is. De docent reikt de studentenpassen in de les uit. Bij sommige fotospeciaalzaken (zoals Cameraland of Calumet) kun je korting krijgen op bijvoorbeeld fotopapier op vertoon van de studentenpas. En onze ‘buren’ van Lempicka (op Sarphatistraat 23) geven 10% korting. De NS geeft helaas geen korting op treinreizen aan studenten van de Fotoacademie.

Studio en digi-werkplaats

De studio en digi-werkplaatsen zijn beschikbaar voor alle studenten van de diverse opleidingen. Je kunt gebruik maken van de faciliteiten als je de desbetreffende lessen en/of instructies met goed gevolg hebt doorlopen. Dit betekent dat je uitsluitend mag werken met de apparatuur waarvan je de werking kent en met goed gevolg een test hebt afgelegd. Bij twijfel overleg je met een mentor. 


Een werkplaatsplek dient van tevoren te worden gereserveerd. Je kunt tot maximaal een maand vooruit reserveren. In totaal mag je niet meer dan vijf dagdelen per soort werkplaats en niet meer dan acht dagdelen in het totaal tegelijk gereserveerd hebben. Een studio mag je niet meer dan twee aaneengesloten hele blokken reserveren (voor uitzonderlijke, uitgebreide shoots zijn uitzonderingen mogelijk.) 
Als je een plek reserveert moet je ook opgeven wat je van plan bent te gaan doen, zodat je in overleg met de mentor ingedeeld kunt worden op een passende plek. Meld het ook als je de kleed- en visagieruimte wilt gebruiken op de eerste etage. Reserveren kan via KLIK

Studiogebruik

Zorg dat je op tijd aanwezig bent en zorg ook dat je alles weer op tijd schoon achterlaat. Het is ook de bedoeling dat je daadwerkelijk aan het werk bent (vanzelfsprekend zijn korte pauzes geen probleem), zodat we niet de situatie krijgen dat iemand de hele dag een plek bezet houdt en daar slechts twee uur aan het werk is. Lees hier meer over het werkplaatsgebruik.

Studiovakken

De studio is ingedeeld in meerdere vakken. Zorg dat je bij je reservering met de indeling bekend bent zodat je niet voor verrassingen komt te staan als je daadwerkelijk wilt gaan fotograferen.

Studievoortgang en advies: decaan

Je kunt contact zoeken met de decaan als je bijvoorbeeld advies zoekt over planning of hoe om te gaan met (persoonlijke) omstandigheden die van invloed zijn op je studievoortgang. Hiervoor kun je eenvoudig binnen komen lopen, maar om een goed beeld te kunnen geven van jouw vraag kun je het beste een afspraak maken. Op die manier heb je de tijd om jouw verhaal goed toe te lichten en kan de decaan je beter van dienst zijn. Je kunt ook elke laatste maandag van de maand gebruik maken van het avondspreekuur. Meer informatie kun je vinden via het decanaat in KLIK. 

Wachtwoord KLIK vergeten?

Geen nood, je vraagt een nieuw wachtwoord aan via KLIK.

Wall of Fame

Als Fotoacademie zijn wij trots op onze studenten, docenten, mentoren, alumni. En dat willen we laten zien! Onze Wall of Fame geeft een overzicht van de vele prijswinnaars die afkomstig zijn van de Fotoacademie. Nieuwsgierig? Werp tijdens een vrij moment eens een goede blik op de muur bij binnenkomst.