Logo Fotoacademie

Onderdeel van

ENGZeker starten?

Onderdeel van

Direct inschrijven
© Noor de Sonnaville

© Noor de Sonnaville

Noor de Sonnaville

© Inge Muis

© Inge Muis

Inge Muis

'Deze foto is in de haven van Toulon (Zuid-Frankrijk) genomen.

Toulon is een echte havenstad, een rauwe stad zonder opsmuk, wat je ziet is wat je krijgt. En daarom hou ik van deze stad, ze is lelijk en mooi tegelijk. In deze stad kom je vergane glorie en verloedering tegen, je krijgt het idee dat de bewoners dat wel best vinden want (gelukkig) doen ze er niet veel aan om het voor toeristen heel netjes en aantrekkelijk te maken.

Op deze foto zie je op de achtergrond de boulevard, de flatgebouwen met op de begane grond winkeltjes en restaurantjes. Zeker niet zo pittoresk als bijvoorbeeld in Saint-Tropez en daarom gewoon, puur, functioneel en een beetje lelijk.

Het filter dat ik gebruikte vond ik heel erg bij de stad passen. De donkere lucht eigenlijk ook, hoewel dat zeldzaam is als je er in juli en augustus bent.'

© Jeroen van de Ven

© Jeroen van de Ven

Jeroen van de Ven

'Misschien een verschrikkelijke miskleun in de stadsplanning. Misschien een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Maar iedere keer als deze bewoners vertrekken of huiswaarts keren, worden ze er mee geconfronteerd. Ze zien wat het is, niets meer en niets minder. Een mastodont van een hoogspanningsmast in hun voortuin.'

© Manon Sas

© Manon Sas

Manon Sas (student Conceptueel Beeld)

'Handig hoor, als een gebouw aan de buitenkant al wat prijsgeeft van zijn functie. Zoals hier. Je ziet een nietsvermoedend konijn en een ietwat dommige kat die er nog niet uit is: wel of niet uitbreken. Veel haast lijkt er niet te zijn. Als de dieren konden lezen, hadden ze boven de ingang ‘gezondheidscentrum voor dieren’ kunnen zien. Voor veel soortgenoten reden om er snel vandoor te gaan. Maar wie weet is alles anders hier. Geen naalden en enge geurtjes, wél een plezierige customer journey.

Zelf zou ik me als bezoeker nog een keer achter de oren krabben. De oplettende kijker zag het wellicht al: links van het gezondheidscentrum is Catering Domstad gevestigd. Ook al zo handig.'

© Madelon van Vredendaal

© Madelon van Vredendaal

Madelon van Vredendaal

Silence after party

© Mitch van Schijndel

© Mitch van Schijndel

Mitch van Schijndel

'What you see is what you get, in een foto kijken we altijd naar de waarheid van de fotograaf die hem maakte. Deze foto lijkt in het begin wat choquerend, echter betreft het hier een nep wapen in de handen van een jongetje op een schietbaan in Servië.'

© Simon Duijs

© Simon Duijs

Simon Duijs

'Mick is 21 jaar en transgender, geboren met een meisjeslichaam. Met het symbool op zijn pols laat hij zien hoe hij zichzelf beschouwt: niet helemaal als man, niet helemaal als vrouw, maar als non-binair. Deze foto’s van Mick heb ik in 2019 gemaakt toen hij steeds een beetje meer zichzelf kon zijn. Hij gebruikte al een aantal maanden testosteron met in het vooruitzicht een geslachtsveranderende operatie. Op sommige delen van zijn lichaam was Mick trots, andere delen voelden niet goed. Wij mogen Mick helemaal zien.'

© Tatiana van Waveren

© Tatiana van Waveren

Tatiana van Waveren

'Op 16 november 2020 raasde orkaan Iota met ongekende kracht over het paradijselijke, Caribische eilandje Providencia en liet de inwoners in complete chaos achter.'

© Bill Wolf

© Bill Wolf

Bill Wolf

'De opname laat mijn partner zien in behandeling na een ernstig ingrijpende diagnose, veel kleur vond ik hier niet zo op zijn plaats.

Het beeld raakt nogal aan intimiteit, dat is ook wat je krijgt als je er naar kijkt, het roept ook als je haar niet kent, of juist dan, vragen op.

Met wat uitgesprokener contrast en grovere korrel, had ik het nog uitgesprokener kunnen maken, maar er mocht ook wel wat “zachtheid" overblijven.

En ze is, maar dat terzijde, springlevend uit al het zorggeweld gekomen.'

© Paul Groefesma

© Paul Groefesma

Paul Groefesma

Bus Stop

'De saaiheid van het wachten op de bus op een bedrijventerrein.'

© Mirte Groos

© Mirte Groos

Mirte Groos

'De winter heeft Nederland een beetje veranderd afgelopen week. Even verdrong al het nieuws waar we al maanden zo van in de ban zijn zich naar de achtergrond, en konden we lachen, vieren, spelen. De wereld was een open boek, gevangen in het ijs. Alleen wij en de sneeuw. What you see is what you get.'

© Marlous de Jong

© Marlous de Jong

Marlous de Jong

HomeSchooling

© Massimiliano Murra

© Massimiliano Murra

Massimiliano Murra (oud-deelnemer Vrij werk Coaching)

Panta Rhei

'Construction and building activities frantically (re)define a scattered mutating cityscape. The resulting tension between past and future creates a thrilling funambulist suspension of our relationship with the urban environment – where the present is not part of the picture yet it's what you get.'

© Floor Ficq

© Floor Ficq

Floor Ficq

'Mijn zus in de sneeuw'

© Anna Sibylla

© Anna Sibylla

Anna Sibylla

‘WYSIWYG in times of quarantine: I tell my daughter that what she is able to see in her mind, is what she will get. 

I tell her to focus on the light and imagine the things she wishes to see in the world. 

This is her by the window, dreaming of a new world.’

© Katie Phillips

© Katie Phillips

Katie Phillips

'Whilst cycling along the frozen lakeside I saw some people walking onto the ice with chairs which drew my attention. As the moments unfolded it turned out to be a photo shoot which I had the pleasure of being able to photograph.'

© Thijs Smit

© Thijs Smit

Thijs Smit

'Wat je ziet is vaak niet wat je krijgt bij portret fotografie, eerder een masker of een gemaakt gevoel, om met de werkelijkheid om te gaan. 

Mijn diepste angsten en verlangens, probeer ik bloot te leggen via een ander mens.'

© Danielle Verwer

© Danielle Verwer

Danielle Verwer

'Deze foto is gemaakt in een verlaten huis in Frankrijk. Ik ga daar regelmatig naar toe. Dan ga ik zwerven en dolen door dit soort verlaten huizen. Het geeft me een groot gevoel van vrijheid. Helaas kan ik dit een tijdje niet doen i.v.m Corona.

Als ik er wel ben dan vergeet ik de huidige tijd en door de sfeer die ik aantref ga ik terug in de tijd. Wat ik aantref zijn spullen van lang geleden.

Wat speelde zich af tussen deze muren?

De aanblik van deze kamer met de fles wijn op bed doet mij denken aan een triest tafereel. Of had iemand juist plezier gehad?

Ik moet het doen met de elementen die er zijn overgebleven. En soms neemt mijn fantasie mij mee.'

© Keo Maaskant

© Keo Maaskant

Keo Maaskant

'Het kleurcontrast, de gezichtsuitdrukkingen waarbij het innerlijke gevoel naar buiten lijkt te sijpelen. Toen ik de opdracht op de Instagram pagina van de Fotoacademie las moest ik meteen aan deze foto denken. Genomen in Duitsland, voor een gigantisch raam in de Keulse dom. Ik was al een tijdje op deze plek in ninja modus mensen aan het observeren toen deze twee karakteristiekelingen mijn frame in liepen.'

© Monique Belier

© Monique Belier

Monique Belier (student Opleiding tot Fotograaf)

'Uit het fotoprject: Portretten van Laura'

© Kris Riem

© Kris Riem

Kris Riem

'What you see is what you get, direct flitsen op iemand die in een plastic zak ligt. People are trash.'

© Daphne Lucker

© Daphne Lucker

Daphne Lucker (oud-student Opleiding tot Fotograaf)

'Portret van een man door zijn meisje.'

© Anouk Werner

© Anouk Werner

Anouk Werner (deelnemer Workshop: Signatuur & portfolio)

'De verleiding: wat je ziet is meestal niet wat je krijgt.'

© Esther Velrath

© Esther Velrath

Esther Velrath

'Blijf jezelf, terwijl de wereld op z'n kop staat.'

© Angelica Bouwmeester

© Angelica Bouwmeester

Angelica Bouwmeester

'Mijn gedachten bij de foto zijn, dat wij met heel Nederland op dit moment door het oog van de naald kruipen. De hele maatschappij, de jeugd, ouders, ondernemers, ziekenhuispersoneel. Niet iedereen gaat het redden. Depressie, faillissementen en ziekenhuispersoneel dat op het randje loopt. Dat doet Corona met ons. En ik hoop dat er heel snel een einde aankomt. Dat we weer kunnen genieten van hele kleine mooie dingen.'

© Tanja Voorwinden

© Tanja Voorwinden

Tanja Voorwinden (oud-student Opleiding tot Fotograaf)

Winterscape

© Karin van de Laar

© Karin van de Laar

Karin van de Laar

'Portret van een vriend. Hij is bezig het verhaal van de liefde van zijn leven op zijn hele bovenlichaam te tatoeëren.'

© Bea van den Bosch

© Bea van den Bosch

Bea van den Bosch

'Een ander perspectief verruimt je blik….wysiwyg'

7 februari 2021

© Sabrina Vermeulen

© Sabrina Vermeulen

Sabrina Vermeulen (student Conceptueel Beeld)

'Dit is een zelfportret en de start van een serie portretten over jonge vrouwen. 

In deze portretten serie heb ik geprobeerd de kwetsbaarheid & kracht van deze vrouwen weer te geven.

Er is bewust gekozen om het bovenlichaam ontbloot te laten. Hierdoor worden de portretten naar mijn mening kwetsbaar en puur.'

© Berber Rip

© Berber Rip

Berber Rip (oud-deelnemer Online workshop: Fotografie & styling)

De door mij zeer bewonderde Franse fotografe en schilderes Dora Maar (1907 - 1997) legde in haar straatfotografie surrealistische taferelen vast die ze zag in de werkelijkheid. 

Geïnspireerd door haar werk maakte ik deze foto in Tokio in 2019.

© Henk Pouw

© Henk Pouw

Henk Pouw

'Deze foto is afgelopen zondag (7 februari 2021) gemaakt langs de Amstel.'

© Chris Kremer

© Chris Kremer

Chris Kremer

'Fruit. Als ik iets wil eten maar ik weet niet echt wát, dan pak ik een stuk fruit. Van fruit kan ik me voorstellen dat, heel lang geleden, mensen het zomaar in een boom zagen hangen en het zonder bang te zijn opaten. Fruit is lief, mooi gekleurd, als je je tanden erin zet, dan voel je gelijk of het zacht, sappig, knapperig, zoet en/of zurig is. Ah, fruit. Hoe vaker ik het woord zeg, hoe hemelser het lijkt. Waar hebben we dat toch aan verdiend, als mensen? Natuursnoep, netjes verpakt in een schilletje, elk stuk fruit in een ander, geheel eigen, kleurrijk jasje. Een zacht jasje, een harig jasje, een glimmend jasje, een stug jasje, een stekelig jasje, een leerachtig jasje: je merkt vanzelf of het beter even uit kan voor je het fruit opeet. Op deze foto zie je dat één stuk fruit niet meedoet: je ziet dat het hard is, het heeft geen kleur. De peer van klei heeft zelf ook een schoonheid, maar je wil je tanden er niet inzetten; je ziet al wat je dan te wachten staat.'

© Boris Cremers

© Boris Cremers

Boris Cremers (student Opleiding tot Fotograaf)

'In het proces van ouder worden, vergeten mensen vaak de schoonheid ervan.'

© Daniela Petrovic

© Daniela Petrovic

Daniela Petrovic

'Het is een foto uit mijn afstudeerserie BLOOM, het schept een beeld van de natuurlijke mens en het idee is ook letterlijk 'what you see is what you get', niet geretoucheerd. Het valt mij op dat de mens niet meer bij de natuur wil horen of denkt te horen. Daarom probeer ik de kijker juist te laten zien dat we wél bij de natuur horen.'

© Lisa Ball

© Lisa Ball

Lisa Ball (student Conceptueel Beeld)

Winterdip 07:55 

© Susana Aparicio Lardiés

© Susana Aparicio Lardiés

Susana Aparicio Lardiés

'Door de esthetisering van voedsel zijn we ons niet meer bewust van wat we eten. En dat bewustzijn is nodig, niet als censuur op wat we eten, maar om opzij te zetten dat idee van verfijning dat ons distantieert van de natuurlijke producten en afbreuk doet op ons relatie daarmee. Een relatie die ooit zo vanzelfsprekend was. 

Zoals Erika Bauermeister zegt in haar boek De Levensgenieters: "Als je erover nadenkt, onderbreken we telkens als we een maaltijd bereiden een levenscyclus. We trekken een wortel uit de grond of maken een krab dood - of misschien beëindigen we alleen maar het leven van de schimmel die op een stuk kaas groeit. We maken maaltijden met die ingrediënten en schenken zodoende leven aan iets anders. Het verhaal heeft twee kanten, en als we dat gegeven negeren, missen we waarschijnlijk een andere belangrijke les, de les dat we beide kanten van het verhaal moeten eerbiedigen".'

© Jasmijn van Dort

© Jasmijn van Dort

Jasmijn van Dort

'Het is een fotoshoot voor covid-19, deze foto heeft met 1,5 meter afstand te maken. Ik heb nog meer fotos gemaakt wat er allemaal is gebeurt door covid-19 en ik probeer dat op een leuke gek manier te laten zien om het niet te verdrietig te maken.'

© Jan van Thienen

© Jan van Thienen

Jan van Thienen

C.O.D.A.

'Child Of Deaf Adults is de officiële benaming voor een kind van dove ouders. Ook op latere leeftijd ben je en blijf je een CODA.

Als CODA groei je op tussen twee werelden in, de dove- en horende cultuur, en ben je altijd aan het horen of iedereen alles wel 'hoort'…'

© Jak Beemsterboer

© Jak Beemsterboer

Jak Beemsterboer

Brownface, 2020

'Handgemaakte collage van tijdschriftfoto's, ballpoint en stift.'

© Febe Meijen

© Febe Meijen

Febe Meijnen (student Conceptueel Beeld)

Zelfportret ‘Bedachtzaam Mezelf'
(Waar je naar kijkt, is werkelijk)

© Harry Wijsbroek

© Harry Wijsbroek

Harry Wijsboek (oud-deelnemer Online workshop Signatuur & Portfolio)

'Stilleven op de hoedenplank'

© Michael van Oostende

© Michael van Oostende

Michael van Oostende

'Rokin, Amsterdam tijdens de Sinterklaas intocht van 2019'

© Saskia Koot

© Saskia Koot

Saskia Koot (student Conceptueel Beeld)

'Als je om je heen kijkt, is er genoeg moois wat kleur en warmte kan geven. Een Roos bijvoorbeeld. 

In deze eenzame tijd met veel onzekerheid, zijn de kleine dingen heel belangrijk. 

Het is wat het is, what you see is what you get. 

Kijk goed, om mooie dingen niet te missen.'

© Rianne Tegelaar-van Mourik

© Rianne Tegelaar-van Mourik

Rianne Tegelaar-van Mourik

'Deze foto, genomen op een leeg strand tijdens de huidige lockdown, toont voor mij de waarde van fantasie en verbeeldingskracht. Hoe we daarmee onze eigen wereld en werkelijkheid kunnen creëren. Altijd en overal. Je hoeft het alleen maar te zien. Juist nu helpt fantasie en verbeelding om op zoek te gaan naar nieuwe vormen van kijken en denken.'

© Jaap Hoekzema

© Jaap Hoekzema

Jaap Hoekzema

'Tijdens één van de fotowalks van @flaskigali in Rwanda heb ik deze vuilnisophaalman gefotografeerd.

Even niet de foto's van zielige arme, hongerlijdende kindertjes met bolle buikjes, maar gewoon elkaar tegen komen op straat en heel veel plezier hebben. Vooral omdat hij één van de meest smerige klusjes doet (vuilnis ophalen) maar blijkbaar het plezier in het leven niet is verloren. En misschien nog meer: zijn trots! In positieve zin: ik mag er zijn!
Een voorbeeld voor velen.
En dat hij er dan als een tuinkabouter bijloopt is mooi meegenomen.'

© Paulien Dubelaar

© Paulien Dubelaar

Paulien Dubelaar (student Conceptueel Beeld)

‘What you see is what you get

mooier kunnen we het niet maken

De laatste dagen van je leven

ben je omringd door maskers, schorten en brillen

Wie is daar achter het masker?

de herkenning in de ogen 

Wat er voor je gehouden wordt

drink of eet je nog

‘What you see is what you get’

Of je drinkt en eet niet meer…

Piet 6-1-2021'

© Carel van der Lippe

© Carel van der Lippe

Carel van der Lippe

'Soms is de werkelijkheid moeilijk te zien. De wetenschap helpt die zichtbaar te maken.'

© Eva Meylink

© Eva Meylink

Eva Meylink (student Conceptueel Beeld)

'Eva (18) is een onvervalste gabberin uit Rotterdam. Een pittige dame, maar een met een hart van goud.'

© Kitty Lakké

© Kitty Lakké

Kitty Lakké (deelnemer workshop Documentaire fotografie)

'Op dit moment volg ik de workshop Documentaire fotografie bij Wouter Hermans. Dit is een foto uit mijn serie die gaat over een vader die door corona thuis moet werken. Ik vind het interessant om te onderzoeken wat de uitdaging én de toegevoegde waarde voor hem is in deze roerige periode van zijn leven.'

© Marco Merkx

© Marco Merkx

Marco Merkx (student Basisopleiding Uitbouw)

'Het is een foto uit een serie over mijn moeder die inmiddels al jaren in een verzorgingstehuis woont. Zij lijdt aan Parkinson en is daardoor al ruim een jaar aan bed gekluisterd en zelf niets meer kan. Haar leven vernauwd zich tot een steeds kleinere wereld waarmee zij steeds minder interacteert en deelneemt en waarbij zij volledig afhankelijk is van anderen, zelfs van het nemen van een slok water. Dit beeld toont haar kleine wereld: wat zij ziet is letterlijk wat ze krijgt.'

© Hans Kuné

© Hans Kuné

Hans Kuné (student Conceptueel Beeld)

'De derde golf! Ik zie hem op ons afrollen! Onvermijdelijk!'

© Albert Nanning

© Albert Nanning

Albert Nanning

© Charlotte van der Gaag

© Charlotte van der Gaag

Charlotte van der Gaag (student Opleiding tot Fotograaf)

'Het zijn twee zussen, die door de plaatsing op de foto overeenkomsten laten zien maar ook hun verschillen tonen.'

© Barnara Sarkar

© Barnara Sarkar

Barnana Sarkar

'My work Age takes a deeper look at how the skin is the most genuine record of our existence. Like nature, it is marked with years of experience but is the fundamental feature of our being.'

© Stephan Wolven

© Stephan Wolven

Stephan Wolven (student Conceptueel Beeld)

'Hoe hard we ook proberen om ons te verschuilen achter een masker, uiteindelijk komt de waarheid toch wel naar boven drijven.'

© Rinke van Zanden

© Rinke van Zanden

Rinke van Zanden

'Mijn inzending voor de open call is een beeld wat ik gemaakt heb in een periode waar alles wat ik in de periode ervoor had opgebouwd uit m'n handen leek te glippen. In die zin is het beeld inderdaad "wysiwyg", omdat het volgens mij de emotie en gelaagdheid van dat moment goed weergeeft; naast verdriet en somberheid ook heel veel kleur en detail en een grote mate van bewustzijn.'

© Petra Moes

© Petra Moes

Petra Moes (student Basisopleiding)

© Kirsten Klijn

© Kirsten Klijn

Kirsten Klijn (oud-student Basisopleiding)

Ik heb vorig jaar de Basisopleiding afgerond met de serie getiteld: Ademnood

'Ogen zeggen alles, vooral die van een astmapatiënt. Hoe belangrijk het signaal van het lichaam ook is, zwarte kringen zijn een no go binnen ons schoonheidsideaal. Vaak verborgen, maar nu zichtbaar. 'Ware ogen' is onderdeel van de serie 'Ademnood' waarin de uitdagingen van leven met een longaandoening uiteen worden gezet.'

© Maarten Vromans

© Maarten Vromans

Maarten Vromans

‘Voor mijn project ‘Urban Transition’ fotografeer ik sinds 2021 de gelaagdheid die door de jaren heen ontstaat op stedelijke bebouwing. Ik werk veelvuldig in Nederlandse steden als Rotterdam, Amsterdam en Delft. Af en toe fotografeer ik ook in andere Europese steden.’

© Caroline Nieuwenburg

© Caroline Nieuwenburg

Caroline Nieuwenburg

Wie heeft deze felle roze schoen verloren op deze kleurloze maandagmiddag.

'De foto heb ik met mijn iPhone 8 gemaakt. Ik had mijn camera niet bij me, toen ik dit schoentje als een soort ‘weeskindje’ op straat zag staan.'

© Catharina van de Ven

© Catharina van de Ven

Catharina van de Ven

'Olivia, bijna 6, heeft gehuild en zit op schoot bij haar moeder. Vanuit die veilige plek kijkt ze naar mij, de camera ziet ze niet. What you see is what you get.'

© Noor van de Voort

© Noor van de Voort

Noor van de Voort (oud-deelnemer Workshop: Landschaps- en locatiefotografie)

© Jeroen Krol

© Jeroen Krol

Jeroen Krol

'Een aantal enthousiastelingen in de omgeving Leeuwarden gaan wanneer het morgenrood tijdens de schemering aan de hemel verschijnt een duik nemen in het ijskoude water.

Trotserend tegen de elementen, geen tijd voor een gemaakte posé.

De kou stijgt, de spieren verkrampen en de huid valt bleek en rood weg. 

Het is een strijd in het ijskoude water, minuten passeren de klok. 

Hen lichaam raakt in stress, breath in, breath out.

Waan je tot rust..

Adrenaline, wat ben je heerlijk.'

© Ursula Kooij

© Ursula Kooij

Ursula Kooij

© Annemarie Hoogwoud

© Annemarie Hoogwoud

Annemarie Hoogwoud

'Creativity of Dreams' uit de serie Join the Unknow

'2020. Het jaar waarin ons leven in een ander daglicht is komen te staan.

Wat doet het met ons als een deel van onze vrijheid wordt beperkt. Als we geen verre reizen kunnen maken. Als het zicht op perspectief ontbreekt. Hoe gaan we daar mee om, waar gaan we naar op zoek en waar vinden we troost? Die zoektocht naar een omgang met een nieuw wereldbeeld intrigeert me en inspireert me tot het maken van beelden. 

Door naar binnen te keren: lopen in de natuur, zitten, staren of lezen. Een vorm van meditatie, zie ik compassie, droom en ervaar ik vrijheid. Door mezelf zichtbaar of onzichtbaar af te zonderen ben ik in staat mijn verlangens te zien. Waar ik op dat moment naar kijk, wordt werkelijkheid. Mijn werkelijkheid. 

Door die overgave, door het niet-weten toe te laten en mij over te geven aan de creativiteit die in mijn dromen ontstaat, kan ik weer in alle vrijheid gaan zien en bewegen.

Ons leven is het afgelopen jaar in een ander daglicht komen te staan. Creativity of Dreams geeft me hoop, een nieuw perspectief en innerlijke vrijheid.'

© Joost Tennekes

© Joost Tennekes

Joost Tennekes

'De foto draagt de titel '(un)covered’ en is mijn zoektocht naar de werkelijkheid, is wat je ziet wel echt wat je ziet en stel dat je meer zou kunnen zien? Hoe beschouw je de werkelijkheid dan? De foto is eerder geëxposeerd in De Kring in een groepsexpositie met het thema ‘naakt in de fotografie’.

© Petra Boegheim

© Petra Boegheim

Petra Boegheim (oud-student Basisopleiding)

'Kleine kinderen zijn op hun puurst. Dit is wat het is. Geen masker. Wel onderbreken we haar in een intiem spel in haar eigen wereld. Haar veilige nest.'

© Bert Meijers

© Bert Meijers

Bert Meijers

'Lijnen. Een lijn, meerdere lijnen. Lijnen zijn overal en in allerlei vormen. Een lijn kan dik of dun zijn, recht of gebogen, verticaal of horizontaal. Ze zorgen allemaal voor net een ander effect.

Door het gebruik van verschillende standpunten en lichtomstandigheden kunnen deze lijnen een bepaalde sfeer en uitstraling krijgen op een foto. Daarom vind ik het prachtig om dingen te fotograferen waar ik lijnen in zie.

Op de foto staat de trapleuning in de centrale hal van het Bonnefantenmuseum in Maastricht.'

© Rob van Hilten

© Rob van Hilten

Rob van Hilten

'De ogen van mijn vriendin, na een paar dagen dienst op een covid-afdeling in een groot ziekenhuis. 

De ogen spreken voor zich, toch?'

© Mauriel Schoenmaekers

© Mauriel Schoenmaekers

Mauriel Schoenmaekers

'beelden in mijn hoofd

flitsen

onrust 

zie ik mijzelf 

moeilijk om naar mijzelf te kijken 

dromen zoals zo vaak

zie ik al mijn tekortkomingen

voel ik liefde om me heen

praat met mijzelf en sluit mijn ogen

twee gezichten, maar toch een'

© Laurens van Mastrigt

© Laurens van Mastrigt

Laurens van Mastrigt

© Frank 't Hart

© Frank 't Hart

Frank 't Hart (oud-student Opleiding tot Fotograaf)

'Tijdens het jaar (2017-2018) dat ik aan de Fotoacademie studeerde heb ik eerder als opdracht een naakt-zelfportret gemaakt. Toen gaf dat beeld weer dat ik na 36 jaar boventallig was geworden op mijn werk en in een vrije val leek gekomen. Niets was echter minder waar ik wist mij perfect op te vangen en een nieuwe weg in te slaan waarbij 'de tijd' een belangrijke factor speelde.

Nu 4 jaar later sta ik vlak voor de start van mijn eerste chemokuur die plaats moet vinden in verband met ook een soort 'boventalligheid' maar nu van een heel andere orde in mijn lichaam. Dat geeft stof tot nadenken en daarbij moet ik mij opnieuw kwetsbaar maar ook standvastig opstellen om vol te kunnen houden. Opnieuw speelt de (extra) tijd een grote rol. Het horloge is daarom expliciet in beeld.'

© Pieter Brantjes

© Pieter Brantjes

Pieter Brantjes

'De foto is genomen in het Vondelpark.

Voor mij is het de surrealistische kijk in de diepte, de rioolmedewerker in zijn beschermende waterpak en de vreemde wezens uit het beeldhouwwerk kijken toe hoe de slangen kronkelen rond een gat. Terwijl het lijkt of een licht uit de diepte omhoog schijnt.'

© Maud Schijen

© Maud Schijen

Maud Schijen (oud-cursist Documentaire Fotografie)

Amsterdam, 2020

'We bevinden ons continue thuis, binnen, onze vertrouwde muren. We kijken van binnen naar buiten en van buiten naar binnen. Grenzen vervagen, structuur verdwijnt en perspectieven veranderen. Weekend en werkweek lopen naadloos in elkaar over. Ontspanning kost inspanning. Buiten is binnen. Alles is en voelt net anders.'

© Lianne van Genderen

© Lianne van Genderen

Lianne van Genderen

'Toen ik een aantal jaar geleden begon met fotograferen kwam ik deze man tegen. Hij repareerde een lantaarnpaal achter bij ons in de straat. Ik vroeg hem of hij op de foto wilde. Dat vond hij prima. Zonder problemen poseerde hij voor de camera. Niks verkleden of haren doen. Gewoon zoals hij was. Mooi toch?'

© Alida van Gool

© Alida van Gool

Alida van Gool (student Conceptueel Beeld)

'In de dagelijkse, haast banale realiteit van het 'gewone' schuilt een rijke symboliek die diezelfde realiteit wat dragelijker kan maken. Wat menselijker, zo je wilt.'

© Bianca Pauline

© Bianca Pauline

Bianca Pauline

'Mijn werkelijkheid is de eenzaamheid die ik heb gehad na een virusinfectie/gezichtsverlamming een aantal jaren geleden. 

Een tijd waarin ik alles moest missen, ik aangestaard werd omdat ik er anders uit zag, niet tegen daglicht en geluiden kon, mijn kinderen niet zelf kon verzorgen, alle feestjes moest missen en al die dagen in mijn pyjama heb doorgebracht.

Dat is ook het gene wat mijn foto uitdrukt. De gemiste feestjes.'

 

Bianca werkt met eigen handgemaakte maskers.

© Ineke Kok

© Ineke Kok

Ineke Kok (cursist Conceptuele fotografie Fotogram)

Blue Eye

'Het blauwe oog.

Een niet te verbergen werkelijkheid.

Je loopt op straat.

Mensen zien je blauwe oog.

Het is niet te verbergen.

Mensen kijken je aan, met medelijden.

Zien ze angst?

Was het wel een ongeluk?'

© Till Schmitz

© Till Schmitz

Till Schmitz

'Er is niks verborgen. Waar je naar kijkt, is werkelijkheid. Maar toch ziet iedereen iets anders.'

© Ron de Hoog

© Ron de Hoog

Ron de Hoog (oud-student Opleiding tot Fotograaf)

Hipshots

'Tegen het decor van de publieke ruimte is de mens slechts een toevallige passant, zich niet bewust van de camera. Ogenschijnlijk nonchalant, bewegend door een decor van lijnen, brengt zijn aanwezigheid spanning in een haast geometrische omgeving, die vaak versterkt wordt door reflecties in water of glas.'

© Dennis Heijendael

© Dennis Heijendael

Dennis Heijdendael

'Eindeloze rust in corona tijd'

© Andius Teijgeler

© Andius Teijgeler

Andius Teijgeler

'Als je tegen de avond op de juiste plek staat, komen de Spreeuwenzwermen tot vlakbij. De lucht kleurt zwart en je waant jezelf in de film The Birds. Dit is terwijl ze landen in het riet om te gaan slapen.'

© Juul Verheijen

© Juul Verheijen

Juul Verheijen (student Conceptueel Beeld)

Twee zussen

© Irene van Nispen-Kress

© Irene van Nispen-Kress

Irene van Nispen-Kress (oud-deelnemer Postacademische programma's)

'In deze tijden van pandemie en lockdown voelen we ons vaak beperkt en opgesloten. 

'What you see is what you get' gaat voor mij over dat wat je kunt zien, maar ook over dat wat je wilt zien. 

Over inbeeldingsvermogen. Over herinneringen, over wensen.

Wat is werkelijkheid?

Als je er niets in ziet, krijg je niets uit.'

 

“Niets is wat het lijkt” 

© Alice Faber

© Alice Faber

Alice Faber

'What you see is not what you get. Helaas voor deze fotograaf laten de bruiloftsgasten zich niet regisseren.

Als je goed kijkt hebben ze allemaal hun eigen blikrichting.

Een heerlijk zooitje ongeregeld. Dus tja mijn boodschap aan deze professional: What they see is what you get!'

© Henk Egbertzen

© Henk Egbertzen

Henk Egbertzen

Why there is A Tear in my Eye.

© Karin van Bijlevelt

© Karin van Bijlevelt

Karin van Bijlevelt

Project Symbiose

'Mijn dochter en ik hebben een speciale band doordat wij beiden in levensgevaar waren tijdens de zwangerschap. Het voelt als een verstrengelde relatie. Soms beangstigend maar vaak vol liefde.'

© Stephanie Willems

© Stephanie Willems

Stephanie Willems

'Ik ben Stephanie Willems en ik maak en ontwerp mode. Dit beeld komt uit een shoot van een collectie. Het fotograferen van deze collectie was mijn eerste keer dat ik met een echte camera werkte en het model is mijn vriendje. Hij maakte op dat moment in zijn leven een heel moeilijke tijd door en had te maken met depressie en angst. Ik denk dat de uitdrukking op zijn gezicht en zijn 'poses' echt een andere dimensie aan de foto heeft toegevoegd en ervoor hebben gezorgd dat zijn kwetsbaarheid voelbaar is. Het beeld dat ik heb uitgekozen doet mij vervreemdend aan. Zijn uitgestrekte hand doet je afvragen of hij hulp wil, of dat hij zijn pijn wil verbergen. In het ene oog wat zichtbaar is valt de pijn te lezen. Zijn capuchon hangt als een zwarte wolk om hem heen. What you see is what you get vind ik toepasselijk op deze foto omdat er bij dit beeld zo veel te zien is en tegelijk is er veel niet zichtbaar.'

© Hans Brinkman

© Hans Brinkman

Hans Brinkman

'Vrolijke wanhoop'

© Liesbeth van 't Hoff

© Liesbeth van 't Hoff

Liesbeth van 't Hoff

'Dit meisje uit het hele arme dorp Bara in Nepal heeft net haar nieuwe gesponsorde schoolspullen gekregen zodat ze onderwijs kan volgen. Ze is ontzettend trots!'

© Koos Koopmans

© Koos Koopmans

Koos Koopmans

Een zomer in Huesca in 2015.

© Yvonne Sierkstra

© Yvonne Sierkstra

Yvonne Sierkstra (oud-Basisopleiding student)

'Ik ben Yvonne en mama van vier. Eén van deze bloedjes heb ik hier voor mijn lens. Puur zoals ze is: wat je ziet is wat je krijgt.'

'Fotograferen is voor mij als ademhalen, zou niet zonder willen en/of kunnen.'

© Peter Putters

© Peter Putters

Peter Putters

'Mijn moeder, 97 jaar oud in afwachting van haar Covid prik. Ik mocht erbij zijn.'

 

© Mariko de Groot

© Mariko de Groot

Mariko de Groot

Straatfotografie, Park, Den Haag.