Iedereen heeft inspiratie nodig om tot nieuwe ideeën te komen, omdat je jezelf anders beperkt tot wat jij weet en ziet, terwijl er zoveel moois is! Met die gedachte is de Fotoacademie ruim vier jaar geleden begonnen met het aanleggen van een digitale beeldbank met werk van studenten.

We blikken daarom terug met de oprichters van de beeldbank: mentor en workshopdocent Liselotte Schuppers en marketing manager Alicia Kooijman.

© Olga Wagemans

© Olga Wagemans

© Paulien Menzel

© Paulien Menzel

© Mariet Dingemans

© Mariet Dingemans

Het bestaande archief eerst digitaliseren

Alicia Kooijman: 'We hebben in de loop der jaren een enorm archief in de Fotoacademie opgebouwd van werk van studenten en dat wilden we graag digitaliseren om twee redenen. 1. we willen dat beelden blijven inspireren dus het is zonde als dat enkel in een archief ligt "te verstoffen" en 2. de beelden van studenten geven nu eenmaal het beste weer wie de Fotoacademie is en welke ontwikkeling studenten als fotograaf/beeldmaker doormaken. Zo is in het beginsel de digitale beeldbank ontstaan.'

Het digitaliseren van het archief bleek al snel een enorme klus te zijn en dus werd de hulp van Liselotte Schuppers ingeschakeld. Duizenden beelden zijn dan ook door haar handen gegaan.

Beelden selecteren voor de digitale beeldbank

Liselotte Schuppers: 'Tijdens het digitaliseren/archiveren zie je heel veel verschillende beelden. De ontwikkeling van studenten is duidelijk terug te zien, waarbij ze zich ontwikkelen tot ware fotografen/beeldmakers met een eigen visie en beeldtaal.'

'Het archiveren: alles opslaan en zorgen dat de juiste naam, het onderwerp en het lesjaar gekoppeld zijn aan de foto, is enorm veel werk. Daarna heb ik de slag geslagen om de "beste" beelden voor de digitale beeldbank te selecteren waarbij ieder beeld of video op zichzelf moet kunnen staan. Dus niet alleen in een serie of met ondersteuning van tekst. Verder mag het alle thema’s en onderwerpen hebben.' 

Werk van studenten dat gezien mag worden!

Alicia Kooijman: 'Digitaliseren/archiveren is dus één ding maar vervolgens wilde ik het ook graag inzetten om te laten zien wat voor prachtig werk er tijdens de opleiding al wordt gemaakt, via bijvoorbeeld onze sociale media, ter ondersteuning van ons onderwijs, de website of tijdens open dagen en in nieuwsbrieven van de Fotoacademie. Ook wilde ik graag dat de digitale beeldbank constant wordt aangevuld met actueel werk van studenten, zodat het een levendige beeldbank wordt die we op den duur beschikbaar willen stellen voor iedereen die zich door beeld wil laten inspireren.'

Liselotte Schuppers: 'Een bijdrage van studenten aan de beeldbank is dus niet alleen belangrijk om een relevante beeldbank te creëeren maar ook eervol voor een student.'

'Ik vind zelf de periode van de specialisatie heel interessant werk opleveren, het is experimenteel en onderzoekend en bezit al veel kwaliteit. Maar iedere fase heeft zijn charme en dat is wat we ook willen laten zien.'

Lever je beelden in

Liselotte Schuppers: 'Weet dat je op ieder moment je werk kunt inzenden! Ieder halfjaar, vaak tijdens of na de beoordelingsperiode, maken we studenten er per mail op attent om een selectie te maken van hun beste werk (tussen de 10 en 15 beelden) en dit in te sturen voor de digitale beeldbank. Je kan hiervoor een usb-stickje halen bij de administratie en vervolgens ook weer afgeven bij de administratie. Maar nog makkelijker, je kan het werk digitaal aanleveren via Wetransfer.'

 

Klik voor meer informatie op de onderstaande button. 

Bekijk hier de aanleverspecificaties