Logo Fotoacademie

Onderdeel van

ENG> OPEN CALL <

Onderdeel van

Direct inschrijven

Wij informeren jou het eerst bij veranderende maatregelen

Als onderwijsinstelling volgen we de ontwikkelingen op de voet en zijn we ons achter de schermen aan het voorbereiden op wat mogelijk komen gaat. Gezien de huidige besmettingscijfers zou dit kunnen betekenen dat we helaas weer over moeten schakelen naar online onderwijs. Zoals je weet informeren wij jou in ieder geval per e-mail zodra er iets gaat veranderen. Belangrijk:

  • houd je @fotoacademie.nl e-mailadres goed in gaten zodat je geen belangrijke updates, uitnodigingen of informatie mist.
  • houd daarnaast rekening met een uitnodiging voor online overleg binnen Teams. Als maatregelen opgelegd worden die de uitvoering van het onderwijs direct beïnvloeden, dan ontvang je in het overleg een toelichting.

Welke online applicatie heb ik nodig?

Indien je door onze administratie bent geïnformeerd dat je online onderwijs gaat geven krijg je toegang tot de volgende online applicatie namens de Fotoacademie:

  • Microsoft 365 voor het gebruik van Teams en Outlook

Iedere (workshop)docent of mentor werkt met zijn of haar Microsoft 365 account [voornaamachternaam@fotoacademie.nl] voor het professioneel uitvoeren van de online lessen en/of begeleiding via Teams en het ontvangen en beantwoorden van e-mails via Outlook.

Inloggen Microsoft 365

Ben je je wachtwoord vergeten of heb je nog geen wachtwoord? Mail naar onze IT beheerder: Machiel Morsink (TCS) voor het aanvragen van een wachtwoord.

 

Naast het gebruik van de bovenstaande applicatie namens de Fotoacademie staat het je vrij om ook aanvullende online applicaties te gebruiken zoals de applicatie MIRO. Je bent als docent of mentor zelf verantwoordelijk om jouw werkwijze met de student(en) te bespreken.

In voorbereiding op online onderwijs

Om goed van start te gaan raden we je aan om in voorbereiding op online onderwijs de volgende stappen alvast uit te voeren dan wel door te lezen.

Dankzij jouw Microsoft 365 account kun je nu gebruikmaken van de:

- webapplicatie van Outlook: om te e-mailen met jouw persoonlijke @fotoacademie.nl e-mailadres en het beheren van je agenda.

- desktopapplicatie van Teams: voor videobellen met de groep of een individuele student en het delen van een scherm of up-/downloaden van een bestand.

Maar je kunt ook gebruikmaken van de webversie's van Word, Excel en PowerPoint om jouw online les mee te ondersteunen.

  • Installeren Teams op je computer

We raden je allereerst aan om de desktopapplicatie Teams te installeren op je computer en te gaan verkennen.

Namens de administratie van de Fotoacademie word je als (workshop)docent of mentor gekoppeld aan de groep(en) in Teams die je lesgeeft of begeleidt. Ook worden alle studenten gekoppeld aan de groep(en).

Gaat er iets niet goed met de groep(en) die je ziet? Mail naar administratie@fotoacademie.nl of bel naar 020 - 530 92 60.

  • Test vooraf met Bestanden

Binnen iedere groep in Teams is er ruimte bij 'Bestanden' om documenten zoals een PowerPoint, PDF of foto's/video's te uploaden.

Tip! Gebruik deze ruimte enkel in voorbereiding naar en tijdens de online les. Let erop dat de gehele groep alle documenten kan inzien!

We raden aan dat iedere (workshop)docent, mentor en student een eigen map aanmaakt binnen Bestanden en daarbinnen documenten kan uploaden. Maak dus duidelijke afspraken met studenten voor het bijtijds uploaden van documenten in voorbereiding op een online les.

Maak de mappen na iedere les weer leeg voor een volgende les. Dit is zowel een taak van de studenten als van de (workshop)docent en mentor.

  • De student(en) uitnodigen via Teams voor een videogesprek

Plan van tevoren de online les in volgens het lesrooster via de agenda in Teams door alle studenten van de groep uit te nodigen. Studenten ontvangen vervolgens een uitnodiging per e-mail en kunnen op de link klikken om aan de online les deel te nemen.

- Hoe plan ik een online les in?

Ook voor een-op-een begeleiding namens een mentor kun je via de agenda in Teams de student uitnodigen. De student ontvangt vervolgens een uitnodiging per e-mail en kan door op de link te klikken aan een een-op-een gesprek deelnemen.

Je kunt als docent of mentor ook direct een een-op-een gesprek starten zonder dit vooraf in te plannen.

- Hoe kan ik direct een een-op-een gesprek starten?

  • Het delen van je scherm en bestanden tijdens de online les/begeleiding

Tijdens de online les of een-op-een begeleiding kun je eenvoudig je scherm delen. Kies of je je hele bureaublad, een venster, een PowerPoint-bestand of een whiteboard wilt tonen.

- Hoe kan ik een scherm delen? 

Dringend advies voor de lesindeling van online onderwijs

We vragen je om de aangepaste instructie voor online onderwijs door te nemen: hierbij een dringend advies voor een soepel verlopende online les.

Basics

  • Zorg voor een stabiele internetverbinding voor het goed laten werken van Teams.
  • Test je techniek vooraf: werkt je camera en doet je geluid het?
  • Zorg voor een representatieve werkplek: denk na over de achtergrond, omgevingsgeluid en belichting zodat studenten je goed kunnen horen en zien.
  • Begin elke sessie met het op ‘mute’ zetten van de studenten om storend omgevingsgeluid te voorkomen. Na het uitrollen van het lesplan kun je betrokkenheid creëren door iedere student even aan het woord te laten.
  • Maak met de groep afspraken om de online les goed te laten verlopen. Denk aan: steek je hand op als je iets wilt zeggen of zet je geluid op mute als je niet aan het woord bent om de rust in de groep te bewaren.  
  • Werk met de in Teams beschikbare applicatie Miro. Plan de lessen in en geef aan dat elke student een eigen Miro board klaar heeft staan voor aanvang van de bijeenkomst.
  • Natuurlijk staat het je vrij om gebruik te maken van eventuele andere gratis applicaties ter ondersteuning van het online lesgeven binnen Teams. Zie ook deze link om beeld te kunnen bespreken in een online les via een virtueel whiteboard.

Indeling les en samenwerking

  • Denk out-of-the box en deel de beschikbare lestijd bijvoorbeeld op in blokken van 60 minuten, bijvoorbeeld van 10-11 en van 12-13. De overgebleven lestijd kun je opsparen voor een-op-een gesprekken met studenten die je om het lesrooster heen kan plannen.
  • Concentratie vasthouden is binnen een online lesomgeving lastiger. Bouw afwisseling in/van schermtijd in door een pauze te geven of een opdracht te geven die offline gemaakt kan worden. Je kunt bijvoorbeeld (ook) kiezen voor een soort arena-model waarin 2-4 studenten actief deelnemen in het ene lesuur terwijl de anderen enkel luisteren (of desnoods een korte pauze inlassen). Vervolgens kun je in het andere lesuur omwisselen.
  • Bied studenten structuur en stuur de verwachtingen door per dagdeel/bijeenkomst aan te geven wat je online gaat doen en waar (meer) zelfstudie/voorbereiding voor de student nodig is.
  • Benoem dat voorbereiding essentieel is voor het soepel verlopen van de online les. Maak met de studenten afspraken over hoe jullie het beste kunnen samenwerken in een online omgeving. Je kunt hier bijvoorbeeld denken aan; het vooraf aanleveren/klaarzetten van opdrachten, vooraf materiaal/tekst doorlezen en vragen noteren, enzovoort. Maak in ieder geval afspraken over wanneer studenten werk moeten uploaden in Teams zodat jij als (workshop)docent of mentor tijdig het werk kan zien en beoordelen.

Uitgebreide hulp nodig?

- Training voor Outlook

- Outlook Help & Learning

- Training voor Teams

- Teams Help & Learning

Bekijk ook:

- Instructie: locatie gebruik en de corona maatregelen