Logo Fotoacademie

Onderdeel van

ENGFAQ

Onderdeel van

Direct inschrijven

Wij stellen voor: fotograaf en workshopdocent Herman Wouters.

https://hermanwouters.nl

 

Herman Wouters werkt als freelance fotograaf voor The New York Times, vooral in opdracht van de buitenland, kunst- of reisredactie, over onderwerpen in Nederland. Hij werkte ook jarenlang als fotojournalist voor dagblad Trouw en weekblad HP/DeTijd en daarvoor een aantal jaren als ad hoc fotoredacteur bij de Volkskrant. Hij wordt vertegenwoordigd door Hollandse Hoogte. Daarnaast is hij ruim tien jaar verbonden aan de Fotoacademie als docent van de workshop Documentaire fotografie. Wij spraken hem over zijn werk en visie, zijn focus in de workshop en documentaire fotografie in het algemeen.

 

Documentaire fotografie, Visual Storytelling, Creative Storytelling… begrippen die inwisselbaar zijn… of toch niet…. waar liggen wat jou betreft de verschillen en overeenkomsten?

'Ik ga eigenlijk simpelweg uit van “straight photography”. Fotografie die een directe observatie is van een niet geënsceneerde werkelijkheid. En dan is het terrein opeens vrij breed. Van puur wetenschappelijke documentatie via forensische fotografie en journalistieke reportage naar storytelling tot zelfs autonoom beeld. Veel is afhankelijk van de positie die de fotograaf inneemt en de vorm waarin de foto’s openbaar worden gemaakt.'

 

Storytelling is een populair begrip. Wanneer is het streven een visueel verhaal te vertellen wat jou betreft geslaagd?

'Als ik via fotografie kennis maak met een wereld die ik niet ken, of opnieuw naar die wereld leer kijken.'

 

Je bent een zeer ervaren en toegewijde docent, wat je ook overbrengt op jouw studenten. Waar krijg jij de meeste energie van, wat vind je belangrijk of leuk in dit proces?

'De wederkerigheid. De studenten leren iets van mij, van mijn kennis en ervaring en ik leer door met hun werk te bespreken weer iets van hen. Als het goed is worden we zo samen wat wijzer van fotografie.'

'Het aanreiken van mogelijkheden. Ik vind het altijd mooi om te zien als studenten door een kleine suggestie mijnerzijds opeens een afslag durven te nemen die we geen van allen hadden voorzien.'

 

Hoe zou je jouw eigen werk omschrijven?

'Kijken is wat ik doe voor de kost, rijden en kijken', vertelde een sheriff me ooit toen ik met hem op patrouille ging. Hij zocht voortdurend naar aanwijzingen in onbeduidende sporen en las de gebarentaal van de straat. Ik herkende wat hij deed: hij had de mentale alertheid om belangrijke gebeurtenissen in kleine dingen te zien. Ik ben in wezen een straatfotograaf en documenteer het dagelijks leven in het stedelijk landschap.'

'Even argeloos als scherp onderzoek ik stillevens, gebouwen en onbedoelde sporen die zijn achtergelaten door de mens. Deze dingen hebben vaak een sculpturale kwaliteit. Vervolgens helpen het structureren en redigeren van foto's me om visueel na te denken over de wereld en over de fotografie zelf. Aangezien mijn werk altijd stevig in de werkelijkheid is geworteld, beschouw ik mezelf als een documentair fotograaf, maar mijn werk kan zich even goed op het snijvlak van documentaire en autonome fotografie bevinden.'

 

Wil je iets vertellen over jouw werk en werkwijze? Wat zijn terugkomende thema’s en heb je een eigen manier van werken?

'Mijn beroepspraktijk bestaat tegenwoordig uit drie poten':

  • Vrij werk
  • Veelal journalistiek/features/documentair (het ANP/Hollandse Hoogte archief, The New York Times, maar ook bedrijfsfotografie en portretten)
  • Lesgeven aan de Fotoacademie

 

Door wie of wat raak jij geïnspireerd? Welke fotografen en welke fotografieboeken zijn voor jou belangrijk?

'Ik vind het heel belangrijk om mijn inspiratie ook buiten de fotografie te halen. Dat kunnen bijvoorbeeld Japanse prenten of schilderijen van Cézanne of Toon Verhoef zijn, strijkkwartetten van Beethoven of Bartok, poëzie van T.S Eliot of Wallace Stevens of films van Tarkovsky of David Lynch. Maar uiteraard ook gewoon het dagelijkse nieuws: mijn achtergrond als fotojournalist raak ik nooit helemaal kwijt (ik kijk nog steeds bijna elk uur even naar teletekst).'

'Belangrijke fotografen -een kleine selectie- klassiekers als Eugene Atget, Walker Evans, Robert Frank,  Lee Friedlander, Wiliam Eggleston, Lewis Baltz, Stephen Shore. Maar ook hedendaagse fotografen die een eigen positie innemen binnen de documentaire fotografie, zoals Alec Soth, Paul Graham, Gregory Halpern, Eamonn Doyle, Robbie Lawrence en Jack Davison.'

 

Ten slotte: wat kunnen deelnemers van jouw workshop verwachten?

'Kennis van idioom (beeldtaal) en redigeren. Verder heel veel informatie (ik laat stapels fotoboeken uit mijn eigen collectie zien), behoorlijk wat praktijkervaring, een beetje theorie, maar vooral een uitwisseling van ideeën en reflectie naar aanleiding van het werk van studenten, met doorgaans veel plezier in een veilige omgeving.'

© Herman Wouters

© Herman Wouters

© Herman Wouters

© Herman Wouters

© Herman Wouters

© Herman Wouters

© Herman Wouters

© Herman Wouters

© Herman Wouters

© Herman Wouters

© Herman Wouters

© Herman Wouters