Op 11 juni 2020 start fotograaf Nienke Wind met haar online Workshop Signatuur & Portfolio. In deze workshop begeleidt zij fotografen bij het ontdekken en verder ontwikkelen van hun eigen stijl en op welke manier zij dit kunnen inzetten bij het maken van nieuw werk en het opbouwen van een portfolio.

Wij spraken haar over haar eigen signatuur, haar visie op het werken in opdracht en het ontwikkelen van een portfolio.

Nienke studeerde in 2006 af aan de kunstacademie waarna ze in 2007, o.a. door Erwin Olaf, werd genomineerd voor de Modefotografie vakprijs. Mede dankzij deze prijs werkte Nienke  al snel voor diverse bladen en andere mode gerelateerde opdrachtgevers. Na een aantal jaren wilde zij haar expertise over de andere kant van de fotografie ontwikkelen en heeft zij zich voornamelijk gericht op het maken van fotografische documentaires in India, New York en Barcelona. Daarnaast volgde zij een studie Filmwetenschappen aan de universiteit om beeld meer wetenschappelijk te kunnen benaderen en rondde zij een studie Modedesign af aan de Academie Artemis. In haar werk zoekt Nienke altijd de balans tussen mode- en autonome fotografie en werkt zij regelmatig als fotografe, stylist en artdirector samen met diverse bekende en jonge modeontwerpers.

Daarnaast is Nienke een zeer ervaren docent, zij geeft ruim 12 jaar les aan de Fotoacademie en ruim 5 jaar aan Academie Artemis.

 

Waarom is het vinden van een duidelijke signatuur belangrijk voor beeldmakers?

Omdat je juist met je eigen signatuur - het zetten van jouw handtekening in de vorm van beeld – jezelf kan onderscheiden van andere fotografen.

 

Hoe zou jij jouw eigen signatuur en identiteit als maker omschrijven?

Ik laat mij als beeldmaker inspireren door de wereld om mij heen. Ook gebruik ik vaak thematiek die mij persoonlijk raakt en dicht bij me staat. Daarnaast laat ik me graag inspireren door de kunsten en dan vooral de oude kunst. Als ik door een Rijksmuseum loop raak ik geïnspireerd door het lichtgebruik van schilders uit de Gouden Eeuw en de precisie van het Renaissance.

 

Op welke manier heeft jouw stijl zich ontwikkeld sinds jouw afstuderen aan de kunstacademie en wat is de rode draad, de constante factor?

De constante factor in mijn werk is dat ik altijd dingen heb gedaan waar ik als persoon achter stond. Na het werken voor veel grote klanten miste ik mijn eigen stijl. Ik ben toen documentair werk gaan maken en heb dit gepresenteerd tijdens het Noorderlicht Fotofestival. Op die manier heb ik mijzelf weer gevonden. Bij mijzelf blijven en dus mijn eigen handtekening behouden is iets wat ik als rode draad hanteer.

 

Je bent een zeer ervaren docent. Wat is jouw drijfveer en wat verwacht je van jouw studenten?

Ik wil erg graag mijn kennis, enthousiasme voor het vak en praktijkervaring delen met andere fotografen, beginnend of gevestigd professioneel fotograaf, dat maakt niet uit.

 

Wat kunnen deelnemers van jouw workshop verwachten?

Ik wil de deelnemers van de workshop graag op weg helpen om zich bewust te worden van hun eigen signatuur, zodat ze daardoor steeds betere keuzes zullen maken met betrekking tot opdrachtgevers en vrij werk. Zodra je je eigen identiteit als fotograaf duidelijk hebt en weet wat je inspireert en wat niet, kun je duidelijke keuzes maken in je werk, in de breedste zin van het woord.