Logo Fotoacademie

Onderdeel van

ENG (Online) events

Onderdeel van

Direct inschrijven
© Hanneke Kloosterhuis

© Hanneke Kloosterhuis

Je hebt deelgenomen aan de workshop Studiofotografie onder leiding van Pieter Lemmens. Waarom heb je voor deze workshop gekozen?

Ik wilde graag meer ervaring opdoen met het werken met licht in de studio en hier meer over leren omdat je in de studio het licht naar je hand kunt zetten en meer "de baas bent over het licht." Ik fotografeer bijna altijd met natuurlijk licht. Daglicht vind ik erg mooi en vaak verrassend, maar soms is het door de onvoorspelbaarheid lastig om precies het beeld neer te zetten dat je voor ogen had.

 

Deze workshop is voor professionele beeldmakers. Op welke manier wil jij studiofotografie toepassen in jouw werk?  Wat is jouw ambitie?

Meestal maak ik portretten op een locatie die ik op dat moment tot mijn beschikking heb - ik zoek wel gericht naar een (buiten)locatie, maar werk vervolgens improviserend en zonder vooropgezet plan. Ik zou graag vaker in een studio werken en van tevoren het beeld/concept bedenken dat ik wil neerzetten.

 

Wat vond je het meest uitdagend aan de workshop?

Ik merk dat ik een zekere schroom heb om met lampen en andere apparatuur te werken. Voor mij was het de grootste uitdaging om voor de eindopdracht alles zo in de studio te plaatsen dat het voor mij klopte én dat ik hierbij niet de geportretteerde zou vergeten. De focus op techniek mag het maken van het beeld niet in de weg staan. 

 

Waar heb je het meeste aan gehad/ wat heb je geleerd?

Een aantal dingen die Pieter Lemmens tijdens de workshop vertelde zijn speciaal blijven hangen (vertaald in mijn woorden natuurlijk)
- scherpte/diepte maakt een beeld interessant.
- portretten werken het beste als de geportretteerde je aankijkt.
- vaak ben je heel hard aan het werk en aan het zoeken naar het juiste beeld en de foto’s zijn prima, en soms krijg je dan ineens een cadeautje; de foto die eruit springt….
- een concept maken is belangrijk, maar dit concept moet niet statisch zijn
En ik heb praktisch gezien echt heel erg veel geleerd van het puzzelen op het stilleven naar voorbeeld. Je wordt gedwongen goed te kijken en je merkt zo goed hoe belangrijk de details zijn.

 

Wil je iets vertellen bij het beeld van de eindopdracht?

Ik heb uiteindelijk een tweeluik gemaakt van een vrouw. “Wie is zij, wat denkt zij?” Mijn oorspronkelijke concept was een drieluik; maar uiteindelijk bleek dit qua beeld minder goed te werken. In eerste instantie had ik ook de beelden in kleur bedacht, maar ik vond ze krachtiger in zwart-wit. Voor mij roepen ze zo  herinneringen op aan de film stills van vroeger. Ik hoop dat de twee beelden van dit tweeluik associatief op elkaar inwerken.

 

Iets anders dat je graag wilt delen?

Voor mij was het een extra meerwaarde om samen met anderen een workshop te volgen. Door met andere fotografen te praten en te zien hoe verschillend iedereen werkt realiseer je je weer hoe veelzijdig fotografie is. Je gaat hierdoor soms weer op andere manieren kijken en nadenken over keuzes die je zelf maakt.

© Hanneke Kloosterhuis

© Hanneke Kloosterhuis