Logo Fotoacademie

Onderdeel van

ENGZeker starten?

Onderdeel van

Direct inschrijven
© Eva Meylink

© Eva Meylink

Eva Meylink https://evameylink.com/ 

 

Je hebt deelgenomen aan de workshop Documentaire fotografie onder leiding van Herman Wouters.  Waarom heb je voor deze workshop gekozen?

Tijdens mijn opleiding aan de Fotoschool heb ik een voorliefde ontwikkeld voor de documentaire fotografie. Na deze opleiding merkte ik dat ik nog meer verdieping wilde op dat gebied. Daarom koos ik voor de workshop Documentaire fotografie. De omschrijving sprak mij aan: aan een eigen serie werken, onder begeleiding van een professioneel documentaire fotograaf.

 

Hoe zou jij jouw eigen werk/ stijl omschrijven? 

Ik kies vaak voor ‘kleine verhalen’, voor onderwerpen die alledaags zijn, maar dat ook weer een beetje overstijgen. Mensen spelen in ieder geval een belangrijke rol in mijn werk. Ik bekijk ‘de mens’ met respect, maar ook met een kleine knipoog.

 

Wat zou je willen delen over de serie die je hebt gemaakt tijdens de workshop?

Regelmatig rijd ik langs een dierencrematorium. Altijd denk ik dan: wat gebeurt er precies achter die muren? Vanuit die fascinatie ontstond het idee voor mijn serie ‘Je was ons allessie’: ik wil laten zien hoe mensen afscheid nemen van hun huisdieren.. Om dat in beeld te brengen, fotografeerde ik in een dierencrematorium, op een dierenbegraafplaats en kwam ik bij huisdiereigenaren thuis. Het vermoeden had ik al, en dat werd tijdens het fotograferen bevestigd: onze ‘menselijke’ rituelen passen we toe op het afscheid van een huisdier.

 

Wat is op dit moment jouw ambitie als beeldmaker?

Terwijl ik bezig was met de workshop Documentaire fotografie, ben ik ook gestart met de opleiding Conceptueel Beeld aan de Fotoacademie. Ik wil gewoon nog heel veel leren. Feedback krijgen, uit je comfortzone gehaald worden, dat vind ik voor de komende tijd prettig. Uiteindelijk hoop ik als professioneel beeldmaker aan de slag te kunnen gaan en verhalen te vertellen.

 

Wat vond je het meest uitdagend aan de workshop?

Binnen een relatief korte tijd word je uitgedaagd aan een afgeronde serie te werken. Dat betekent keuzes maken, bezig blijven met je onderwerp, waar nodig bijstellen. Ik was bijna van plan om mijn idee te laten varen en voor iets anders te kiezen, omdat het in coronatijd niet altijd makkelijk bleek om ergens binnen te komen. De afspraken die ik maakte met het dierencrematorium werden bijvoorbeeld steeds opgeschoven. Uiteindelijk lukte het en was ik blij dat ik toch was doorgegaan met mijn plan. Achteraf gezien vond ik dat een mooi leermoment: niet opgeven.

 

Waar heb je het meeste aan gehad/ wat heb je geleerd?

Allereerst vond ik Herman een ontzettend fijne en bekwame docent. Wat mij is bijgebleven is dat hij zei: benader de opbouw van een fotoserie als een muziekstuk. Kies voor een opening waarmee je de toon zet, maar waarmee je nog niet alles weggeeft. Wissel af met rustige momenten, bouw dan weer op naar een climax. Daarnaast liet Herman veel inspirerende voorbeelden zien en gaf hij een inkijk in zijn eigen fotografiepraktijk. Heel waardevol!

 

© Eva Meylink

© Eva Meylink

© Eva Meylink

© Eva Meylink

© Eva Meylink

© Eva Meylink

© Eva Meylink

© Eva Meylink

© Eva Meylink

© Eva Meylink

© Eva Meylink

© Eva Meylink

© Eva Meylink

© Eva Meylink

© Eva Meylink

© Eva Meylink

© Eva Meylink

© Eva Meylink

© Eva Meylink

© Eva Meylink

© Eva Meylink

© Eva Meylink

© Eva Meylink

© Eva Meylink

© Eva Meylink

© Eva Meylink

© Eva Meylink

© Eva Meylink