Fotograaf: Paulien van de Loo
Achtergrond: Fotoacademie/autodidact
Website: https://www.paulienvandeloo.nl & www.opdetuin.com

 

Je bent in april gestart met het Expert Programma 'Fotoboek: van beeld tot publicatie'. Hoe omschrijf je het project waaraan je werkt tijdens dit programma?

'De zomer doorbrengen in een van de groene oases van Amsterdam? Dat is mogelijk als je een volkstuin weet te bemachtigen op één van de 29 volkstuinparken waar verblijf is toegestaan. Met een totaal van 6000 tuinen die onder de ‘Bond van Volkstuinders’ vallen, is er voor elk wat wils. De tuinen zijn erg populair en de wachtlijsten lopen nog steeds op. Sommige parken hebben de wachtlijst maar afgeschaft, omdat de wachttijd op een tuinhuis langer is dan tien jaar. Eenmaal op het park telt de maatschappelijke status niet meer. Dan gaat het erom welk soort tuinder je bent. Omdat de volkstuindersbond dit jaar het 100-jarig bestaan viert, dook ik in de wereld van het Amsterdams volkstuinieren en legde de diversiteit van bewoners en de tuinen vast. Het boek omvat naast documentaire fotografie ook een aantal interviews met tuinders.'

 

Welk doel heb je geformuleerd voor het programma? Een fotoboek of een mix van uitingen zoals bijvoorbeeld ook een expositie of website?

'Het einddoel is een documentair fotoboek en een expositie. In december is er in de Heuvelgalerie in Eindhoven een benefiet expositie met enkele beelden uit het boek. De beelden worden na de expo verkocht en de opbrengst komt ten goede aan de kinderen van het Lotus Children’s Centre in Gachuurt, Mongolië.'

'Speciaal voor dit boek en de voorinschrijvingen heb ik ook een website gemaakt: www.opdetuin.com. Op deze website lees je extra informatie en kun je al wat beelden zien.'

 

Hoe lang werk je aan dit project en hoeveel tijd besteed je er aan?

'Ik werk sinds vorig jaar zomer aan dit project. Ik ontdekte dat de Bond van Volkstuinders in Amsterdam dit jaar haar 100-jarige bestaan viert. Deze historische aanleiding vond ik een mooie gelegenheid om het volkstuinieren in beeld te brengen en onder de aandacht te brengen. Ik heb geen idee hoeveel tijd ik er inmiddels heb ingestoken. Het is veel. Veel meer dan ik van te voren had kunnen bedenken. Op sommige momenten was ik er full time mee bezig en op andere momenten even helemaal niet. De uren heb ik bewust niet geteld.'

'In het begin was ik vooral tijd kwijt aan onderzoek naar deze levensstijl. Ik wist al veel van tuinieren, want ik ben opgegroeid met ouders die hun leven lang enthousiast nutstuinen onderhielden aan huis en op locatie. Ik hoorde pas vorig jaar dat er tuinparken in de grote steden zijn met tuinen waar je de hele zomer mag verblijven. Dat maakte me nieuwsgierig. De Bond van Volkstuinders heb ik in de winter benaderd over mijn idee om een fotoboek te maken over het volkstuinieren in de hoofdstad en zij gaven meteen alle medewerking. Dat scheelde een hoop tijd in het regelen. In het voorjaar ben ik gestart met het bezoeken van alle tuinparken. Op ieder park heb ik contact gehad met het bestuur en tuinders geïnterviewd. Dat was behoorlijk intensief omdat ik niet in de buurt van Amsterdam woon. Ik was per park een hele dag kwijt om informatie te verzamelen. Op sommige parken ben ik zelfs meerdere malen geweest. In de zomer mocht ik voor dit project 4 weken in een tuinhuisje op een van de parken verblijven. Dat gaf me de kans om het leven ‘op de tuin’ zelf even te ervaren.'

'Naast het verzamelen en verwerken van alle beelden en de overige informatie heb ik gesprekken gevoerd met de vormgever, lithograaf, drukkerij, supervisor voor het editen, sponsoren en belangstellenden.'

 

Op welke manier heeft het Expert Programma bijgedragen aan je doel, het ontwikkelen van een fotoboek?

'Ik kan goed plannen, ben communicatief vaardig en ben ook thuis in de financiering van projecten, maar van verschillende drukprocessen, papiersoorten en lithografie wist ik niets. Het samen editen en het bijsturen tijdens het proces is tevens een goede aanvulling. Zelf je edit doen is niet aan te raden, voornamelijk omdat je zo betrokken raakt bij je eigen project. Wanneer je intensief contact hebt met geportretteerden creëer je onbedoeld een band en kun je niet meer objectief zijn. Niels Stomps is heel flexibel (er is ruimte voor eigen inbreng) en vindt het belangrijk dat we allemaal groeien in ons eigen proces. Door zijn ruime ervaring in het produceren van fotoboeken begrijpt hij de verschillende fasen die je doorloopt wanneer je een fotoboek in eigen beheer maakt. Naast de persoonlijke begeleiding van Niels dat bijgedragen heeft aan het succes, heeft hij ons voorgesteld aan zijn netwerk.'

 

Welk aspect van het ontwikkelen van een Fotoboek vind je het meest uitdagend, welk aspect heb je het meeste plezier aan beleefd?

'Het meest uitdagende vind ik de tijdsinvestering. Op een gegeven moment was ik zo intensief met het project bezig dat ik op advies van Niels wat afstand heb genomen. Dat gaf ruimte en nieuwe inspiratie. Het meeste plezier heb ik beleefd aan het ontdekken van de variëteit onder de tuinparken en de bewoners. Soms rolde ik van de ene verbazing in de andere. De Amsterdamse volkstuinders zijn ongelooflijk creatief en vertellen met humor over hun ervaringen. Daarnaast heeft de hartelijkheid waarmee ik werd ontvangen op de verschillende parken en de openheid van de tuinders me veel plezier gedaan en ook wel ontroerd.'