Q&A met Janita Sassen (Alumna Artez, Academie voor beeldende kunsten, Zwolle)

Deelnemer Expert Programma 'Een sterker portfolio - Identiteit in Storytelling'

 

Je hebt het Expert Programma Een sterker portfolio – Identiteit & Storytelling onder leiding van Morad Bouchakour gevolgd. Waarom heb je destijds voor dit programma gekozen?

Ik werk al 18 jaar veel in opdracht. Mooie opdrachten voor bijvoorbeeld magazines, theaters en communicatiebureaus waarin ik best veel van mijzelf kan laten zien. Ik word daar ook heel gelukkig van. Maar in opdrachten ben je ook vaak dienend bezig. De beelden moeten bijvoorbeeld altijd vrolijk zijn. Als een stijl in de smaak valt creëer  je daarmee ook verwachtingen. Dus is het heel lastig om daaruit te stappen. 

Ik vroeg mij op een gegeven moment af: wie ben ik nou zelf. Ik wilde graag wat meer verdieping zoeken in mijn werk door middel van een eigen serie maar ik vond het erg lastig om te starten. Ik wist gewoon niet zo goed hoe ik dit moest aanpakken. Ik wilde er graag begeleiding bij. Ik had gehoord dat de Fotoacademie Expert Programma’s aanbood. Toen heb ik de Fotoacademie gebeld en mijn vraag aan hen voorgelegd. Clarels van Zwetselaar adviseerde me het expert programma van Morad Bouchakour aan. 

 

Op welke manier heb je tijdens het programma gewerkt aan het versterken van jouw portfolio en identiteit als fotograaf? Wat was jouw doelstelling?

Mijn doelstelling was dus de verdieping opzoeken door middel van het maken van een eigen serie. Voor de serie, waar ik overigens nog altijd aan werk, had ik al 15 kandidaten gevonden die mee wilden werken. Ik ben begonnen met fotograferen. Bij de eerste series was Morad erg kritisch. Ik pakte mijn werk te redactioneel aan omdat ik dat ook gewend ben. Ook ben ik te veel een ‘pleaser’. Voel me altijd verantwoordelijk voor de mensen die tijd voor mij vrijmaken door te poseren. Dus moest het vooral mooi worden. Kortom, ik was te krampachtig. Ik moest leren alles los te laten. Clichés overboord. Dat klinkt makkelijk maar ik vond het heel lastig. Ik twijfelde enorm aan mijzelf. 

Ik heb de woorden van Morad in me opgenomen. Ik ben teruggegaan naar de modellen en ineens viel het kwartje.  Het was eenvoudiger dan ik dacht. Aan het eind van het programma had ik 9 goede foto’s die een mooie serie vormden. Morad gaf het advies om de foto’s op te hangen of neer te leggen. Je kijkt er automatisch vaak naar en als de foto gaan vervelen dan is die niet goed genoeg.  

 

Heb je aan een specifiek project gewerkt en zo ja wil je daar iets over vertellen?

Ja ik heb gewerkt aan mijn project dat Revived heet. Ik fotografeer mensen die een hartstilstand hebben overleefd. Het begon bij mijn eigen echtgenoot die 4 jaar geleden een hartstilstand heeft overleefd. Hij heeft ernstig hersenletsel. Vandaar dit onderwerp. Via social media had ik een oproep gedaan en daar reageerden 15 mensen op. Ik fotografeer alles met een middenformaat camera. Dat werkt iets minder snel waardoor er een andere dynamiek ontstaat. De scherpte is schitterend. Ik probeer alles met daglicht te schieten of met een flitslamp met een paraplu. 

 

In welke fase van het project ben je nu en wat is jouw volgende stap?

Ik heb nu 9 goede foto’s. Ik heb inmiddels weer een aantal mensen ingepland staan waar ik naar toe kan. Ik ben geïnterviewd door het AD Magazine. Daarin staat ook een oproep dat ik nog meer mensen zoek. Ook laat ik 4 beelden uit de serie zien. 

 

Op welke manier heeft het Expert Programma bijgedragen aan jouw ontwikkeling van het project of als fotograaf in het algemeen?

Ik heb gemerkt dat ik het ontzettend fijn vind om eigen werk te maken. Ik denk dat je hierin ook het beste kunt laten zien wie je bent. Stappen maken als fotograaf kan denk ik alleen maar door middel van eigen series. Morad was als coach heel belangrijk voor mij. Ik was zonder hem niet zo ver gekomen. Doordat de groep klein was kreeg iedereen voldoende tijd om te praten over haar serie.  

Ik heb de esthetiek los kunnen laten door meer vanuit de inhoud te werken. Ondertussen blijf ik het druk hebben met veel opdrachten maar het gevoel is anders.  Ik zeg ook vaker nee tegen opdrachten die niet bij mij passen of waar ik geen zin in heb. Ik probeer nu maar 1 opdracht per dag te doen. Door het iets minder druk te hebben is er meer ruimte in mijn hoofd.