Daphne Wageman (alumna Academie voor Beeldcreatie)
Deelnemer Expert Programma 'Maak jouw fotografieproject succesvol'
‘Daphne Wageman (1982), is een visual artist en fine-art fotograaf. Zij richt zich op conceptuele en portretfotografie en is gespecialiseerd in 19e-eeuwse glasnegatieven. Ze doet onderzoek naar innovatieve toepassingen binnen de fotografie en traditionele technieken in analoge procedés, zoals dry plate glasnegatieven en kooldruk op pure materialen (glas, koper en porselein). Haar passie voor vakmanschap weerspiegeld in Daphne’s innovatief ontworpen en handgemaakte 3D-installaties.’
Aan welk project heb je gewerkt tijdens het Expert Programma en zou je daar iets over willen vertellen?
Is een tastbare ontdekkingstocht naar de belevingswereld van visueel beperkte en blinde mensen. Ik wil je meenemen naar een wereld waar je als ziende niet snel toegang tot krijgt, en je de schoonheid van die wereld tonen.
“Ik vreesde dat ik met het verlies van mijn zicht ook het contact met de wereld zou verliezen, maar toen ik moest afgaan op mijn andere zintuigen, ervoer ik juist dat alles met alles is verbonden.”
Ik zit zelf in de tussenwereld. Het kan zijn dat ik op termijn ook mijn zicht (deels) verlies, al gaat het nu goed en is mijn angst inmiddels verdwenen. Ik dacht altijd dat je als je blind wordt afhankelijk raakt en geïsoleerd, maar in die paar dagen waarin mijn zichtveld wazig en donker was voor een oogonderzoek, voelde ik me juist verbonden.
BlindZicht gaat over verbondenheid. Het nieuwsgierig ontdekken van nieuwe belevingen, contact maken, openheid en ervaringen delen. Ik breng kleine elementen van de werkelijkheid bij elkaar tot een nieuwe werkelijkheid. Ik nodig mensen uit om de werkelijkheid te deconstrueren en er een eigen beeld van te maken. Door twee werelden samen te brengen, krijgt de werkelijkheid een extra laag.
Ik wil met BlindZicht blinde mensen een beleving meegeven in geluid, tast en geur – zij kunnen een eigen interpretatie van het werk krijgen door het te visualiseren. Voor zienden zijn er dan ook nog de beelden gepresenteerd met interactieve lightboxen, een mooie toevoeging.”
Wat was jouw motivatie om je aan te melden voor het Expert Programma?
Na het afronden van The Northern Lights Masterclass, waarin ik de focus volledig heb gelegd op conceptontwikkeling, wilde ik meer houvast krijgen in het zichtbaar maken van mijn project BindZicht. Door mijn projectplan concreter op papier te kunnen zetten met daaropvolgend een uitgewerkt businessplan. Hoe financier je een groot project, hoe schrijf je een krachtige pitch, hoe benaderen je potentiële samenwerkingen, bij welke evenementen vind je jouw doelgroep en relaties. Allemaal vragen waar ik niet wist hoe te beginnen.
Wat zijn concrete zaken die je hebt geleerd?
Door het canvasmodel en de begeleiding van Evelien kreeg ik grip op mijn project. Na een intensieve periode van onderzoek en het visualiseren van een innovatieve installatie werd ik een projectmanager van mijn project, met uitgezette doelen. Hierdoor ga ik nu veel gerichter aan het werk en dwaal ik niet meer af in het verder onderzoeken en uitwerken van het concept. En Ik had nooit gedacht op een podium te staan, voor een volle zaal met vakmensen uit de fotografiewereld, met als bekroning het winnen van De Donkere Kamer Pitch. Wat ik bij Evelien heb geleerd, pas ik ook toe in andere projecten buiten mijn eigen fotografie, ik benader zaken veel doelgerichter zoals bijvoorbeeld hoe mijn website er uit moet zien of hoe ik mij beweeg in het werkveld, bijvoorbeeld bij het verkrijgen van mijn opdracht als festival / expositie coördinator voor ‘Cortona on the move.’
Jouw deelname aan het programma was in 2019 – 2020. Inmiddels heeft BLINDZICHT zich ontwikkeld en heb jij grote stappen gezet in jouw ultieme doel om het expostite concept dat jij zelf voor BLINDZICHT hebt ontworpen, te realiseren. Wat is er sinds het afronden van het programma gebeurd?
In het Expert Programma leer je dat het persoonlijke verhaal van de maker, het waarom, enorm belangrijk is in een project. Het is noodzakelijk om je eigen verhaal en dat van het project concreet op papier te hebben zodat het meer gaat leven, belangrijk in de zoektocht naar partners. Daarom ben ik gaan samenwerken met een tekstschrijver, waardoor ik meer tot de kern ben gekomen van het project en ik de belevingsfotografie beter kon overbrengen bij het aanschrijven van potentiele partners, wetenschappers, curatoren, belangrijk voor de ontwikkeling van de expositie.
Tot nu toe heeft me dat een expositie tijdens Naarden Fotofestival gebracht en ben ik
concrete samenwerkingen aan het optuigen om het project volgens mijn eigen uitgewerkte innovatieve expositie installatie te kunnen tonen aan een breed publiek. En verder staat er een groepsexpositie in 2023 op de kalender, waarin een deel van BLINDZICHT wordt getoond, samen met werk van kunstenaars die in zich op hetzelfde onderwerp richten .