Logo Fotoacademie
ENGLogin studenten
Direct inschrijven

© Ruud de Jong

Soms lees ik tussendoor wel eens een artikel in een van de tijdschriften dan wel krantjes op de leestafel van de Fotoacademie, in dit geval in ‘Lift Off’, gewijd aan de nieuwe lichting van ‘Nieuw Talent van de Academie voor Theater en Dans’.
Een van de in die krant genoemde voorstellingen is gebaseerd op de zogenaamde Bechdeltest, kort door de bocht een test op seksisme in films. Om te slagen voor de test moeten er in de film twee of meer vrouwen spelen die, in de desbetreffende scènes, met elkaar praten en dan alleen over iets anders dan over mannen. Vaak wordt er ook nog in meegenomen dat de desbetreffende vrouwen een met naam genoemd personage moeten zijn, dus geen figurant.
De naam van de test is vernoemd naar een strip, “The Rule” van Alison Bechdel, een Amerikaanse striptekenaar en schrijfster. Begonnen als een inside joke wordt inmiddels deze test op verschillende niveaus uitgevoerd en ook op andere media losgelaten, bijvoorbeeld op games.
De kiem voor deze test ligt in een observatie uit 1929 van Virginia Woolf, waarin ze stelt dat vrouwelijke personages in fictie zo nu en dan moeders en dochters zijn, maar vrijwel zonder uitzondering beschreven worden in relatie tot de mannelijke personages.
Voor ik het vergeet, de maaksters van het toneelstuk hadden vooraf zichzelf getest hoe lang het duurde totdat ze ‘de man’ in hun gesprek niet meer konden mijden. Binnen een half uur was het raak.
Samen met twee vrouwen beoordeel ik altijd de overgang van de 3e naar de 4e fase. Het grootste deel van de studenten bestaat uit vrouwen, en ik hoef de klok niet eens te zetten om de Fotoacademie aan de test te onderwerpen, want wat er zoal aan persoonlijke en aan relaties gerelateerde onderwerpen voorbijkomt bij deze beoordelingen is niet gering, zowel qua aantal als inhoudelijk als over mannen. Oftewel, we zijn een seksistisch instituut en dat is maar goed ook. Al die verhalen, van met name vrouwen, zouden anders nooit gemaakt en getoond worden en dat zou jammer zijn, want er zit vaak zeer bijzonder werk bij.
En de mannen dan? Waarover hebben die het in films? De mannen hebben het vooral over de wereld, wapens, geld, etc., etc. Wie had dat gedacht…