Logo Fotoacademie
ENGLogin studenten
Direct inschrijven

'Een fotograaf maakt een beeld en als het een beetje meezit vertelt dat beeld een verhaal. Als het nog meer meezit herkent de aanschouwer van het beeld dat verhaal of kan deze in ieder geval de associatie volgen, en in het ultieme geval is het ook nog een beeld dat op zichzelf staand de aandacht van mensen vasthoudt. Dit is natuurlijk niet een-op-een te vertalen naar film, daar heb je ook nog de tijdspanne van het kijken die meespeelt, maar het herkennen dan wel meegaan met het verhaal en dan ook nog zo gebracht dat het de aandacht vasthoudt, is niet anders.'

'Als dat verhaal over een concreet persoon dan wel onderwerp gaat, ben je als maker(s) verantwoordelijk voor de hiermee samenhangende beeldvorming. Jouw keuzes maken dat ik iemand aardig, zielig dan wel vervelend vind, of iets mooi, bedreigend of schandalig.'

'De afgelopen tijd worden we als ‘story readers’ (want wat heb je aan een ‘teller’ als er geen ‘reader’ is) op meerdere vlakken geconfronteerd met beeldvorming. Ik kan bijna niet anders meer denken dan dat de katholieke kerk een verzamelplaats is van seksueel geperverteerden, dat Michael Jackson zijn roeping aldaar is misgelopen en dat de Brexit Groot Brittannië terugwerpt in de middeleeuwen.'

'Als ik dit schrijf moeten de verkiezingen in Nederland nog plaatsvinden en elke politieke partij draait overuren om de beeldvorming zo te sturen dat ze hetzij nog meer stemmen krijgen hetzij niet nog meer gaan verliezen dan de peilingen laten zien.'

'En soms kom je er jaren later achter dat het oorspronkelijke verhaal niet klopt dan wel zeer twijfelachtig is. Voor de lezers onder jullie is een recent verschenen biografie over Nietzsche zeer verhelderend, de meer beeldend georiënteerden zullen ook moeten lezen, en wel ‘nieuwe feiten’ over de wereldberoemde en iconische foto van Robert Capa van de landing op de kust van Normandië op D-Day. Of het klopt maakt al niet meer uit, de beeldvormer heeft zijn werk gedaan.'