Logo Fotoacademie

Onderdeel van

ENGZeker starten?

Onderdeel van

Direct inschrijven
© Bas Lengemann

'What I see at night' © Bas Lengemann

Bas Lengemann http://www.baslengemann.nl/

 

Aan welk project heb je gewerkt tijdens het Expert Programma en zou je daar iets over willen vertellen?

Gedurende het Expert Programma heb ik gewerkt aan het project 'What I see at night', waarmee ik de vrij onbekende maar zeker niet uitzonderlijke aandoening slaapverlamming onder de aandacht wil brengen. Slaapverlamming is een aandoening waarmee ik sinds mijn zestiende vrijwel wekelijks mee te maken heb. Het is een aandoening die mij altijd al fascineerde omdat er tot voor kort weinig tot geen medisch onderzoek naar is gedaan of verklaring voor was. Nu dat er wel is, wil ik het doormiddel van een esthetisch maar ook zeker informatief project aan een groter publiek zichtbaar maken. 

“What I see at night”

The project “What I see at night” is part of a narrative project that I have been working on for the last two years. I have been suffering from sleep paralysis since I was sixteen.

Sleep paralysis is a condition where you wake up at night and you can’t move. You only have control over your eyes, hearth an lungs.

When I was confronted with this for the third time in a short period at age 16, and I consulted the internet in a panic, I couldn’t find any reasonable explanations about it.

I did find many messages on online forums from thousands of people around the globe who had experienced exactly the same thing and even more scary had experienced the same dreams in detail.

I also found out that many writers and artists had referred to sleep paralysis and its dreams since the 16th century’s and on. Artists such as William Shakespear and Heinrich Füssli.

In the years that followed the nights with sleep paralysis increased for me. But luckily more and more research had been done into it on a scientific level.

By reading these studies I became more and more aware of the condition I am suffering.

But it remains difficult to date to certify the three dreams that people with sleep paralysis experience, summarized; the old hag, the entity and the incubis.

 

 Technique 

 

For this project and it’s future exhibition I use infrared light and home made/modified cameras. I have opted for infrared light because this spectrum of light has a positive effect on people with sleeping disorders. Infrared light is invisible for the human I. And so are the nightmares.

However, because I take the photos in dark bedrooms where there is no natural infrared light, I had to look for techniques that allowed me to illuminate the film/sensor. 

Through self-devised techniques such as the conversion of laser diodes, lamps and flash units to infrared light sources and the use of military and medical materials, I visualize my nightmares to the viewer.

 

Wat was jouw motivatie om je aan te melden? Wat waren jouw doelstellingen, waar wilde je aan werken?

Nadat ik in 2016 afstudeerde aan de HKU ging ik fulltime werken in de fotostudio waar ik tijdens mijn studie als bijbaantje werkte. Ik maakte nog steeds opdrachten had nog wel wat exposities en een klein beetje inkomsten van printverkoop. Maar mijn projecten waren niet rendabel. Ze kostten meer dan dat er binnen kwam. Ik wist natuurlijk wel van het bestaan van fondsen en subsidies maar had met het werven ervan nog geen ervaring. 

 

Kun je aangeven waar je tot nu toe het meest aan hebt gehad en welke stappen je hebt gezet en wat je hebt bereikt tijdens en na het Expert Programma?
Het hele storytelling canvas waarmee we werkten is voor mij een eyeopener geweest. Vorige maand heb ik ook een project voorstel gedaan voor een ander project waarmee ik in de toekomst aan de slag wil. Wat ik toen merkte was dat ik in heel weinig tijd en met gemak het storytelling canvas en de begroting voor dit project kon maken. 

 

Hoe belangrijk is een groepsproces voor jou en vind je dat terug bij dit programma?

Het werken in een groep is voor mij een hele prettige ervaring. Hoewel ik zelf meer het type ben dat “stil” is en al luisterend alle informatie als een spons opzuigt moesten we tijdens het Expert Programma op een fijne manier de interactie aangaan. Het is daarnaast ook heel prettig en leerzaam om überhaupt eens in de “keuken” van een ander te kijken.

 

Zou je dit programma aanraden aan andere fotografen en waarom?

Absoluut! Hoewel je als fotograaf natuurlijk hoopt dat je lekker kan fotograferen en musea en fondsen jou zelf komen toe waaien, is dat natuurlijk niet de werkelijkheid. Negentig procent van een fotografie project vindt plaats achter de schermen en niet achter je camera. En dit Expert Programma maakt dat een stuk eenvoudiger. Daarnaast vind ik dat andere kunst opleidingen er veel meer aandacht aan zouden moet besteden en dan hopelijk met de passie en energie zoals Evelien dat doet!

© Bas Lengemann

© Bas Lengemann

© Bas Lengemann

© Bas Lengemann

© Bas Lengemann

© Bas Lengemann

© Bas Lengemann

© Bas Lengemann

© Bas Lengemann

© Bas Lengemann