Logo Fotoacademie

Onderdeel van

Onderdeel van

© Annemarie Hoogwoud

Uit de serie ' Dilemma’s in de ruimtelijke ordening' © Annemarie Hoogwoud

Annemarie Hoogwoud https://www.annemariehoogwoud.nl/

Zou je jezelf willen voorstellen, wie je bent, wat je ervaring is als beeldmaker en wat je maakt?

Toen ik 15 jaar was nam mijn buurman mij mee in zijn wereld van de fotografie. Avond na avond keek ik dia’s van zijn reizen naar IJsland en Groenland. Mijn eerste camera kreeg ik van hem. Daar, tijdens die avonden, ontstond mijn passie voor landschap én mijn passie voor fotografie. Door het kijken naar die prachtige verre landschappen kwam ik in een andere wereld terecht.

Sinds 2000 werk ik als landschapsfotograaf. Was ik in die eerste jaren vooral bezig met het registrerend vastleggen van de inrichting van het landschap, gaandeweg begon ik steeds meer de pure schoonheid van het landschap te zien. Ik ontdekte de essentie, de abstractie en de poëtische kanten ervan.

Ik gebruik licht, kleur en compositie op een zodanige manier dat emotie, zachtheid en esthetiek samenvallen, en de schoonheid van het alledaagse zich als vanzelf ontvouwt. Ik laat mij hierbij inspireren door Engelse fotografen, zoals Charlie Waite, Doug Chinnery en Valda Bailey. Daarnaast is de schoonheid zoals ik die ervaar in beeldende kunst, romans, gedichten en muziek een grote bron van inspiratie.

In mijn werk geef ik de schoonheid van het alledaagse landschap op een niet-alledaagse manier weer. Hierdoor ontstaat een beeld dat een andere kijk op het landschap laat zien: een beeld dat vraagt om bij stil te staan. Het verhaal dat het beeld de kijker vertelt, ontvouwt zich dan als vanzelf.

In een soms hectische, onrustige en harde wereld hoop ik dat mijn beelden inspireren stil te staan, een emotie oproepen en uitnodigen te reflecteren op wat gezien wordt.
Door de tijd te nemen ga je meer zien en anders kijken.

 

Wat was jouw motivatie om je in te schrijven voor dit expert programma? Met welke doelstellingen ben je begonnen?

Mijn motivatie om me in te schrijven was om te leren woorden te geven aan de beelden en series die ik maak, op een zodanige manier dat woord en beeld elkaar aanvullen. Daarnaast wilde ik een beter artist statement / bio leren schrijven.

 

Je hebt tijdens het programma van Merel Bem gewerkt aan het verbeteren van teksten over jouw werk. Bijvoorbeeld het artist statement - maar ook een specifieke serie. Zou je de tekst over die serie, + het beeld, willen delen?

Tijdens de cursus heb ik aan een aantal teksten gewerkt, waaronder voor deze serie:

'Dilemma’s in de ruimtelijke ordening'

'Eerst maar koffie?', vraagt de opdrachtgever. Zo beginnen we altijd. We kennen elkaar al lang en elke keer dat we elkaar zien starten we met eerst even bijpraten. Deze keer ligt al snel zijn vraag op tafel: of ik zijn werkzame leven als stedebouwkundige en planoloog, een periode van ongeveer 40 jaar, in een aantal beelden kan vastleggen. Hij verklaart zijn vraag nader en ik word enthousiast, want hier komen mijn ervaring in ruimtelijke ordeningsprojecten én mijn fotografie samen. 

Het zal uitgroeien tot een van mijn mooiste foto-opdrachten tot nu toe. 

Vele gesprekken volgen. Gesprekken over zijn visie, zijn drijfveren, zijn inspiraties en, wat later het belangrijkste blijkt te zijn, zijn dilemma's in ruimtelijke ordening. Langzaamaan wordt voor mij de essentie van zijn opdracht duidelijker. Zijn dilemma's blijven hangen. Hoe kan ik ze verbeelden?

We zoeken de verdieping op. We spreken over de tegenstellingen in de ruimte, de uiteenlopende belangen en de dilemma’s die je tegenkomt als  stedebouwkundige/planoloog in het brede speelveld van de ruimtelijke ordening. Hij vertelt dat niet altijd alles gebeurt op basis van kwaliteit. Maar dat de chaos van de dilemma’s ervoor kan zorgen dat je toch de goeie weg vindt, zodat we er met z’n allen toch een beetje op vooruit gaan. Een 'voortdurende uitdaging' noemt hij dat zelf.

Deze prachtige gesprekken zijn uiteindelijk leidend in mijn creatieve proces van beelden maken. Beelden die de dilemma’s in de ruimtelijke ordening weergeven, beelden die steeds weer nieuwe gezichtspunten oproepen, beelden die steeds weer iets anders laten zien: de stedelijkheid, het platteland, de dilemma’s tussen de windmolens en het beschermen van natuurgebied.  Maar bovenal beelden die het gesprek over ruimtelijke ordening voeden en ondersteunen. Want dat wordt me steeds duidelijker in de gesprekken die we voeren: hoe belangrijk het is om de dilemma's in beeld te vatten: 'De beelden zijn zo nodig om dat verhaal te vertellen en roepen als vanzelf allerlei vragen en discussies op', aldus de opdrachtgever.

De presentatie vindt plaats in zijn kantoor. Mooier dan hij kan ik het zelf niet zeggen: "Als je denkt dat je weet wat je ziet, blijkt dat het alweer wat anders is.”

Wat begon met koffie, eindigde in een prachtig beeldend verhaal over 40 jaar ruimtelijke ordening in Nederland - inclusief de vragen en discussies die daarbij horen. 

 

 Ben je door het schrijven ook op een andere manier naar je werk gaan kijken? 

 Wat ik mij gaandeweg ging beseffen was dat door de juiste woorden te kiezen en door woorden of zinnen weg te laten, mijn beelden meer zeggingskracht kregen. Het geheel, woord en beeld, wordt sterker.

Wat zijn voor jou de belangrijkste learnings, waar heb je het meeste aan gehad? Wat heb je direct kunnen toepassen in de dagelijkse praktijk?

Wat ik door dit programma heb leren inzien is dat niet alles hoeft te worden gezegd, toegelicht of uitgelegd. Juist niet. Door woorden of zinnen weg te laten, wordt de lezer nieuwsgieriger naar de beelden.. Dat maakt het geheel spannender en geeft de lezer en kijker ruimte voor eigen interpretatie.

Wat is jouw volgende stap als professioneel beeldmaker?

Momenteel volg ik een masterprogramma bij Bailey Chinnery Photography in Engeland om een volgende stap in mijn creatieve fotografie te maken. Daarnaast start ik dit jaar bij de Fotoacademie met het Expert Programma: 'Maak jouw fotografieproject succesvol!', om te leren mijn werk, en mezelf, effectiever in de buitenwereld neer te zetten.