Logo Fotoacademie

Onderdeel van

Onderdeel van

© Anne van Zantwijk

© Anne van Zantwijk

'Als freelance fotograaf ben ik vooral werkzaam in de theaterwereld. Zo maak ik campagnebeelden of scènefoto’s (ter promotie) van voorstellingen. Ook werk ik veel in de studio als portretfotograaf.'

Anne van Zantwijk

 

Je hebt deelgenomen aan de workshop Conceptuele portretfotografie onder leiding van René Bosch. Waarom heb je voor deze workshop gekozen, waar wilde je aan werken?

Afgelopen jaar was er vanwege de pandemie ineens tijd over om stil te staan en te beseffen waar ik blij van word als fotograaf en in welke richting ik me verder zou willen ontwikkelen. Omdat ik erg vaak een idee voor een theatervoorstelling voorgelegd krijg en daar vervolgens een posterbeeld bij mag gaan maken, werk ik regelmatig met concepten voorafgaand aan het schieten van een beeld. Ik wilde eens stilstaan bij het traject dat voorafgaat aan een dergelijke shoot, de technische kennis die daarbij komt kijken en de uiteindelijke keuzes die ik maak als het gaat om concepten.

 

Wat zou je willen vertellen over het beeld dat je hier laat zien?

De eerste opdracht die wij kregen van René was het maken van een ‘portret historique’: een portret zoals dat vroeger door de klassieke meesters geschilderd werd, maar dan met een moderne knipoog. Ik koos daarvoor het schilderij ‘Portrait of a lady in a mauve dress’ door Sir Peter Lely, de bruintinten en de lila kleur van de jurk in het schilderij spraken me direct aan. In het portret hebben de parelketting en oorbellen een prominente plek, die zeggen iets over de gegoede komaf van de dame. Juist die elementen wilde ik een moderne twist geven door ze te vervangen met bubbeltjesplastic: inmiddels is de kans ook groter dat je plastic in de zee vindt dan dat je een parel opduikt.

 

Wat vond je het meest uitdagend aan de workshop?

Ik liep er tijdens de workshop tegenaan dat ik me in de studio over het algemeen direct op het contact met mijn model richt en qua lichtopstelling gauw tevreden ben. Als je echter net een stapje verder gaat in het lichtgebruik, dan krijg je net even die toevoeging die het eindresultaat nog zoveel beter maakt. Het vinden van die mindset was een uitdaging voor mij, maar René heeft me heel goed op weg geholpen!   

 

Op welke manier heeft deelname aan de workshop bijgedragen aan jouw ontwikkeling als beeldmaker?

Je bent nooit uitgeleerd als fotograaf. Ik vind het heel fijn om middels zo’n workshop weer eens stil te staan bij je werkproces, en je leert dat sommige ogenschijnlijk simpele aanpassingen in je techniek een enorm verschil kunnen maken in het beeld dat je maakt.

 

In welke richting zou je je verder willen ontwikkelen als beeldmaker? Toekomstplannen?

In de toekomst zou ik me graag meer willen gaan richten op vrij werk en het maken van eigen series. Ik denk dat dat een goede manier is om een eigen handtekening te vinden als maker en te ontdekken wat ik wil vertellen. Als ik een balans zou kunnen vinden tussen vrij werk en het werk in opdracht als theater- en portretfotograaf, dan zou dat elkaar denk ik alleen maar versterken.